12 Webshop marketing tips voor meer klanten en omzet
12 webshop marketing tips voor meer klanten en omzet, zodat jij jouw webshop kan laten groeien. Je leert direct toepasbare marketing tips in dit blog. Tip 4 en 12 kunnen ervoor zorgen dat je direct meer geld gaat verdienen.
Je kunt een webshop beginnen door zelf er één te maken in WordPress, uit te besteden of door er één te kopen. Je moet hoe dan ook marketing uitvoeren voor jouw webshop als je meer klanten en omzet wilt. De marketing tips voor webshops zijn verschillend, maar samen zijn ze een goede basis voor jouw marketingstrategie. Zo lees je over seo en over content creatie in dit artikel.
Regelmatig krijg ik de vraag: ‘’Hoe zorg ik voor meer omzet en klanten met mijn webshop?’’ of ‘’Hoe krijg ik meer naamsbekendheid met mijn webshop?’’. Dit zijn vragen die wij ook in dit artikel gaan beantwoorden. Hier komen de marketing tips voor webshop!
Webshop marketing tips voor meer klanten en omzet
Tip 1: Webshop sneller maken
Een snelle webshop is belangrijk voor Google, en dus ook voor jouw als webshop eigenaar. Google straft je als je een trage website hebt. Je moet namelijk een gebruiksvriendelijke webshop of website hebben, en snelheid is daar een onderdeel van.
Als je via Google op een website klikt en het duurt langer dan normaal om die te laden, dan klikken mensen vaak weg. Vooral de jongere generatie heeft minder geduld. Let er goed op dat je webshop is geoptimaliseerd voor telefoons. Je ziet nog steeds te vaak dat websites niet zijn geoptimaliseerd voor telefoons, en dat kan je ook duur komen te staan. Zorg ervoor dat de mobiele website zo snel en eenvoudig mogelijk is. Je hebt verschillende soorten testen om je snelheid te meten. Ik raad je de pagespeed insight tool van Google aan. Zo kun jij voor desktops en voor telefoons de snelheid testen van jouw webshop.
Tip 2: Zoekwoorden optimalisatie (SEO)
‘’Hoe kan mijn webshop hoger gaan scoren in Google?’’ Dat kun je doen op 2 manieren. Google betalen om advertenties te plaatsen in de zoekmachine (SEA) of door organisch (gratis) verkeer te krijgen door hoger te scoren in Google.
Je kunt dus gratis verkeer krijgen door verschillende soorten SEO-technieken toe te passen voor jouw webshop. Ik vind SEO zo belangrijk dat ik er zelfs een E-book over heb geschreven. Jij kunt die gratis downloaden, omdat ik jou als lezer van mijn blog waardeer.
Tip 3: Wees actief op social media
Deze webshop marketing tip ligt erg voor de hand, maar toch doen veel webshops er (bijna) niks mee. Als je een nieuwe webshop hebt is social media ideaal om te gebruiken voor meer naamsbekendheid. Je kunt mensen vinden die zoeken naar specifieke hashtags. Jij kunt met jouw webshop regelmatig de hashtags afgaan, en reageren op dit soort berichten. Ook kun je jouw huidige volgers op je privé account sturen naar jouw webshop account en zo heb je de eerste paar volgers al snel.
Let goed op dat volgers niet direct of zelfs nooit klanten bij je worden. Het is belangrijk dat jij door middel van waardevolle en toffe content ook meer tractie krijgt op je social-mediakanalen, en uiteindelijk op je webshop.
Wil je graag meer weten over contentmarketing?
Lees dan ook: Wat is goede content? en Gids voor het starten met contentmarketing
Tip 4: Remarketing
Wat is remarketing?
Remarketing is het opnieuw bereiken van potentiële klanten en (oude) bezoekers van jouw webshop met advertenties. Deze manier van adverteren is erg goed omdat de potentiële klant al op jouw website is geweest, en nu advertenties van het eerder bekeken product opnieuw krijgt te zien op een andere website.
Waarom moet ik remarketing gebruiken voor mijn webshop?
Je kunt van een niet-koper een koper maken. Dit kun jij niet doen als je geen remarketing inzet. Zo kun je door de klant jouw bedrijf en product weer een paar keer te laten zien, wel overtuigen om een aankoop bij jou te doen. Op dit moment loop je dus misschien wel wat omzet mis. Door Remarketing kun je dus meer omzet genereren.
Wist je dat mensen gemiddeld na zeven contactmomenten een aankoop doen?
Remarketing is daarom een goede manier van marketing om meer omzet te draaien.
Hoe zet ik remarketing in voor mijn webshop?
Je kunt adverteren op verschillende platformen zoals Google en Facebook. Om te kunnen adverteren op Facebook heb je bijvoorbeeld de Facebook Pixel nodig in de code van je website. Voor LinkedIn heb je ook een pixel (insight tag) nodig in de code van je website. Bij YouTube remarketing moet je jouw YouTube kanaal koppelen aan jouw Google AdWords-account.
Via Google kun je ook dynamische remarketing uitvoeren. Zo kun jij als je veel producten hebt specifiek adverteren met de producten die de klant heeft bekeken en/of in zijn winkelwagen heeft gehad. Zo adverteren bedrijven als Coolbleu en Zalando vaak. Zij hebben veel producten, dus zij moeten wel specifieke remarketing inzetten.
Tip 5: Laat zien wat klanten van je denken
Als mensen iets goeds over jouw bedrijf zeggen geloven mensen dat eerder, dan dat jij iets positiefs zegt over jouw bedrijf.
Reviews zijn daarom erg belangrijk voor webshops. Als ik iets wil kopen bij Coolbleu of Bol, dan bekijk ik altijd de reviews. De meningen van andere mensen vinden wij belangrijk. Als het bedrijf een laptop aanprijst en de 20+ reviews zijn slecht zou jij hem dan alsnog kopen? Nee, dat dacht ik ook.
Je kunt als bedrijf je klanten betrekken bij jouw verhaal. Reviews zijn daar een onderdeel van. Het zijn echte mensen die iets bij jou hebben gekocht, en daar hun mening graag over willen geven. Zo heeft Bol een campagne over goedmakertjes. Een product was verkeerd geleverd, en Bol lost dat op door het juiste product te leveren en de mensen te verrassen met een goedmakertje. Dit is een toffe manier om toe te geven dat je een fout kan maken, en dat je het ook weer rechtzet. Zo kun je op een toffe manier jouw klanten betrekken bij jouw verhaal.
Ook kan je door social-media-acties ook je trouwe volgers belonen. Zo kun je als bedrijf de deals een dag eerder op social media aankondigen. Zo hebben jouw trouwe volgers eerder de mogelijkheid om te profiteren van jouw deal.
Tip 6: Persoonlijk zijn
Als bedrijf is persoonlijk zijn soms lastig omdat je veel klant hebt. Een bedrijf als Coolbleu kan het, dus jij ook!
Je kunt een handgeschreven bedankkaartje bij de order meeleveren. Zo kun je met één simpele zin toch persoonlijk zijn naar jouw klant. Een persoonlijke homepage is ook persoonlijker, dan een normale homepage. Als je op de website van Bol komt en er staat Goedenavond Leonard is dat persoonlijker, dan een normale homepage.
Het zijn vaak de kleine dingen die wat extra’s geven. Het hoeft niet altijd veel geld te kosten om mooie dingen te bereiken zoals het meeleveren van een bedankkaart.
Tip 7: Verzendkosten en retourneren
Gratis verzending is tegenwoordig wel het nieuwe normaal voor consumenten zoals jij en ik. Als de verzendkosten al verrekend zijn in het product, betaalt de klant nog steeds de verzendkosten. Als jouw concurrentie wel gratis verzending hebt bij hetzelfde product en jij niet, dan bestellen ze waarschijnlijk bij je concurrent.
Bij een product van een paar euro gratis verzending is natuurlijk soms lastig. Dan kun je bijvoorbeeld gratis verzending vanaf een x bedrag hanteren op je website. Het is misschien wel even wat rekenwerk, maar je jaagt mensen wel minder snel weg. Zo kun je dus ook meer verkopen, en ‘’stoer’’ doen dat je gratis verzending hebt.
Hetzelfde geldt ook voor het retouren van producten. Het verschilt natuurlijk wel wat voor soort type product je verkoopt. Gratis retouren bij Zalando is voor consumenten belangrijk. Kleding bestel je vaak in verschillende maten als je jouw maat niet weet. Als je dan altijd moet betalen om een product te retouren haken mensen snel af. Een telefoon wordt minder snel geretourneerd. Consumenten retouren zulke producten minder snel, dan kleding.
Tip 8: Verkopen op bol
Als je een nieuwe webshop hebt is het verkopen op Bol.com een goed idee. Helaas kost het wel geld om het platform te gebruiken, maar je krijgt er een paar voordelen van terug.
Bol.com heeft veel maandelijkse bezoekers op hun website. Marketing kan helaas snel veel geld kosten. Bij Bol heb je dat niet. Zij hebben al het publiek, en jij kan er je eerste klanten en omzet mee krijgen. Klanten kunnen na goed contact en de juiste producten in de toekomst bij jou gaan bestellen. Als je het goed doet levert je het op het lange termijn juist meer geld op omdat, je dan geen commissie meer hoeft te betalen aan Bol.com. Verkopen op Bol voor startende webshops is dus iets om te overwegen.
Tip 9: Affiliate marketing
Met affiliate marketing kan jij ook extra geld verdienen. Jij als derde partij krijgt in ruil voor een verkoop een commissie. Jij kan dit principe ook toepassen op jouw eigen webshop. JIj betaalt een affiliate als zij een verkoop voor jou realiseren. Zo kunnen bloggers over jouw producten een review schrijven en door linken naar jouw website met een speciale url.
Affiliate netwerken zoals Daisycon en TradeTracker zijn hier in gespecialiseerd. Daar kun jij een zakelijk account openen zodat mensen jouw producten kunnen promoten.
Lees ook: Affiliate marketing starten voor jouw bedrijf
Tip 10: Artikelen schrijven
Artikelen kunnen hoog scoren in Google. Grotendeels van de lezers op Lek Media komen vanuit Google. Jij als webshop kunt ook artikelen schrijven over jouw producten. Zo kun je reviews schrijven, informatie delen en dit kan voor meer omzet zorgen. Het toffe aan seo is dat het gratis is. Jij als ondernemer kan zelf de blogs schrijven. Uiteraard kan je het ook uitbesteden, maar dan moet je wel wat geld gaan investeren.
Ik raad je aan om mijn E-book scoren met SEO te downloaden, en er zelf mee aan de slag te gaan. Het E-book is (voor nu nog) gratis en waardevol voor het schrijven van seo-rijke pagina’s. Jij laat deze no-brainer toch niet links liggen?
Tip 11: Email marketing
Email marketing is ook remarketing, maar zou je als een losse manier van marketing moeten zien. De quote ‘’ The money is in the list’’ gaat over een maillijst. Jij kunt jouw klanten en mensen die zijn ingeschreven op de nieuwsbrief benaderen. Zo kun je nieuwe producten en acties delen via de mail. Ik raad je aan om niet in elke mail alleen maar jouw producten proberen te verkopen. Je moet een gezonde mix hebben. Je kan dus ook je blog promoten. In de blogs kun je de lezer weer doorverwijzen naar jouw producten.
LET OP! Spam de klant niet dagelijks. Als jij elke dag een mail krijg van een bedrijf waarin zij alleen maar producten proberen te verkopen, dan haak jij waarschijnlijk ook af. Wissel de mails af om niet spammerig over te komen op jouw lezers.
Tip 12: Upselling
Ja, ik heb het over kassakoopjes! Kassakoopjes zijn goede manieren om extra omzet te genereren. Zo kan jij bij een product van 35 euro, prodcuten van 10 euro als upsell promoten. Als de producten bij elkaar passen zoals een elektronische tandenborstel en tandpasta kan je dus meer geld verdienen pet klant.
IMU bv had 56,8% meer omzet door upselling van producten. Upselling moet je dus echt toepassen op jouw webshop en ermee gaan testen wat wel en niet werkt.
Tonny en Martijn van IMU hebben een cursus ontwikkeld hoe jij als webshop eigenaar zelf aan de slag kunt gaan met de marketing van jouw webshop.
Wil jij echt aan de slag gaan met jouw business? En ben jij bereid om in jezelf en jouw bedrijf te investeren?
Dan is de onlinemarketingcursus van IMU bv de cursus die jou meer leert over:
- Het bepalen van een goede strategie
- Hoe je hoger gaat scoren in Google
- Hoe je een content kanon wordt
- Hoe je meer conversies gaat maken met hetzelfde aantal bezoekers op je website
- Hoe je meer kunt verdienen aan één betalende klant door upselling
- Hoe je een e-mailmarketing funnel bouwt die geautomatiseerd is
- Hoe je effectief kunt adverteren zonder torenhoge kosten
- Door de juiste sales technieken toe te passen
- Hoe je meer kunt verdienen door affiliate marketing
- Hoe je een eigen membersite kunt maken voor jouw klanten
- Hoe je een community bouwt van ambassadeurs voor je merk
De beste en meest complete onlinemarketingcursus die IMU ooit heeft gemaakt.
Ter ere van hun 10-jarig jubileum, nu 197 euro