19 Marketing tips voor startups om tractie te krijgen
19 marketing tips voor startups om tractie te krijgen. De marketing tips gaan over owned media, paid media en free publicity. Als de tips je bekend voorkomen dan kan dat kloppen. De tips komen (deels) uit het boek Traction van de schrijvers Gabriel Weinberg en Justin Mares.
Het boek legt uit hoe je klanten in een hoog tempo laat toenemen (tractie). Zij geloven in de 19 kanalen (manieren) die worden behandeld in dit artikel.
Hier komen de 19 marketing tips voor startups om tractie te krijgen:
Owned media marketing tips voor online kanalen
Owned media in het Nederlands eigen media genoemd is media dat door het bedrijf zelf wordt gepubliceerd. Jij als startup hebt daar zelf de regie over hoe jij de content maakt en op welk kanaal je het online zet. Je eigen media is onder andere je website en content op social-mediakanalen zoals: YouTube, Facebook, Instagram en LinkedIn.
Kanaal 1: Zoekmachine optimalisatie (seo)
Zoekmachine optimalisatie is een goede basis voor elke startup en onderneming. Je kan namelijk op het langere termijn gaan scoren in Google. Ik raad je aan om eerst alle pagina’s op je website te optimaliseren voor Google. Let er wel op dat je de content op je website moet richten op je ideale klant, en dus niet de Google bots.
Na het optimaliseren van je website adviseer ik je om te gaan bloggen. Een blog is een zoekwoorden bom. Je hebt meer kans dat je klanten krijgt door informatieve blogs. Zo schrijf ik mijn blogs op het beantwoorden van een vraag, een oplossing te bieden voor een probleem of om advies/tips te geven over een onderwerp. Blogs schrijven kost veel tijd, maar je hebt veel goede tekstschrijvers zoals Writgo. Zij schrijven goede seo rijke teksten dus ik raad ze bij deze aan.
Lees ook: Hoe schrijf je een goede blog?

Kanaal 2: Content marketing
Je kunt verschillende soorten content maken. Zo kun je video´s, foto´s, infographics en blogs maken. De content kun je plaatsen op verschillende kanalen. Zo kun je van een podcast aflevering korte video´s plaatsen op Instagram, Facebook en Tiktok. Ook kun je een blog schrijven over het onderwerp. Zo kun je met één stuk content verschillende uitingen maken en publiceren op verschillende kanalen.
Content marketing kan je zo makkelijk en moeilijk maken als je wilt. Ik raad je aan om een goed onderzoek uit te voeren. Zo kun je onderzoeken op welke kanalen jouw ideale klant zich bevindt. Als jouw ideale klant niet actief is op Instagram, dan is het zonde van je tijd om daar actief op te zijn.
Lees ook: Tips om dezelfde content te publiceren op verschillende kanalen
Kanaal 3: Email Marketing
E-mail marketing is nog steeds een goede tool om meer omzet te genereren voor jouw startup. Daar komt de quote ’’The money is in the list’’ vandaan. Als je een pop-up hebt met hé abonneer op onze nieuwsbrief, dan kun je niet verwachten dat mensen zich gaan inschrijven. Ik raad je aan om net als mij een gratis weggever te maken. Zo geef ik jou een gratis e-book hoe jij hoger kunt scoren in Google. Uiteraard moet je wel eerst wat tractie krijgen voordat je veel inschrijvingen krijgt.

Kanaal 4: Micro-sites (landingspagina)
Landingspagina’s zijn erg fijn als je een goede funnel hebt gebouwd, maar ook als je een gratis weggever hebt. Als je de bovenstaande e-book wilt downloaden kom je ook op een landingspagina uit. Een landingspagina kun je dus voor meerdere doeleinden gebruiken.
Een goede salesfunnel biedt de lezer waarde. Let er goed op dat je niet alleen maar iets probeert te verkopen. Biedt eerst waarde en het geld volgt vanzelf.
Paid media voor online kanalen
Dit is een stuk media waarvoor je moet betalen. Je kunt bijvoorbeeld een reclame, advertentie en banners gebruiken. Als jouw bedrijf nog niet de tractie hebt, maar wel het budget dan raad ik je aan om alvast te gaan testen met de volgende marketing tips over online kanalen.
Kanaal 5: Zoekmachine Marketing (sea)
Sea is eigenlijk hetzelfde als seo, maar dan betaal je Google om bovenaan in de zoekmachine te komen. Als nieuwe website kom je organisch niet heel snel bovenaan. Door Google te betalen kan je dat wel. Het is belangrijk dat je op long-tail zoekwoorden gaat focussen. Die zijn vaak goedkoper en heb je minder concurrentie. Als je snel geld wilt verdienen dan moet je klanten zoeken die al geld willen betalen voor jouw product of dienst.
Het zoekwoord ‘’roze hardloopschoenen dames kopen’’ is dan beter dan het zoekwoord ‘’hardloopschoenen inspiratie voor vrouwen’’. Bij het eerste zoekwoord weet de klant al dat zij roze hardloopschoenen wilt kopen. Bij het tweede zoekwoord zijn ze nog op zoek naar welke soort hardloopschoen ze graag wilt.

Kanaal 6: Online banners
Je kijkt op Coolbleu voor een nieuwe telefoon. Als je de website verlaat zie je op andere websites en verschillende social-mediakanalen toevallig (is het niet) het product dat je had bekeken. Banners zijn erg goed om remarketing toe te passen. Zo kun jij uit een niet converterende klant er wel één van maken.
Kanaal 7: Bestaande kanalen en forums
Actief zijn binnen forums en community’s kan je naamsbekendheid een boost geven. Als Lek Media jou gratis en voor niets goed advies geeft, dan ga je vanzelf na een paar keer naar de website of ga je hun online volgen. Facebook community’s zijn voor sommige webshops echt een toegevoegde waarde. Je ideale klant kan in die community zitten. Als jij je ideale klant goed hebt onderzocht, dan kun je daar goed op targetten. Let er wel op dat je niet gaat spammen. Zo krijg je negatieve publiciteit en misschien zelfs nog een ban ook.
Lees ook: Creeër een succesvolle community
Free publicity voor online kanalen
Verdiende media is misschien nog wel de beste media die je kunt krijgen. Als iemand anders de boodschap van jouw merk wilt delen, dan heb je echt een ambassadeur van je merk. Content die andere maken wordt ook wel user-generated content genoemd. Deze type content is vaak erg sterk. Mensen geloven liever iemand anders, dan dat jij zelf als bedrijf vol lof iets over jezelf zegt.
Kanaal 8: Blogs
Als iemand anders vol lof over jou product blogt, dan gelooft iemand dat eerder dan dat jij die blog plaatst. Vaak zie je dan ook reviews van andere websites over allerlei soorten producten en diensten. Veel van die blogs zijn wel affiliate marketing blogs en zijn niet altijd even eerlijk. Waarom? Zij krijgen een commissie als jij iets koopt bij dat bedrijf. Ik zeg niet dat elke affiliate marketeer niet eerlijk is, maar als het artikel te positief is, dan moet je wel even goed nadenken.
Lees ook: Blog starten voor je onderneming

Kanaal 9: Online publiciteit
Als iemand jouw bedrijf op een social-mediakanaal promoot of aanraad dan is dat ook gratis publiciteit. Mond tot mond reclame is nog steeds één van de beste publiciteit die er is.
Kanaal 10: Wees anders dan jouw concurrentie
De kans is groot dat jouw concurrent niet aanwezig is op nieuwe en opkomende social-mediakanalen. Als jij de eerste advocaat bent die actief wordt op TikTok, dan loop je vijf stappen voor op je concurrentie. Soms moet je onconventionele marketing toepassen om op te vallen. Als het werkt ben je geniaal.
Kanaal 11: Guerilla marketing
Online viral gaan door een marketingstunt. Bekijk het onderstaande filmpje als je er meer over wilt leren.
Offline marketing tips voor startups
Alle tractie die je offline kunt krijgen voor je startup.
Kanaal 12: Verkoopgesprekken
Tijdens het verkopen van je product moet je goed opletten van hett opvolgen van de belofte die je hebt gemaakt naar de klant. De belofte heb je bijvoorbeeld gemaakt op je website of in een advertentie. Als bedrijf kan je maar één keer een (goede) eerste indruk achterlaten.
Kanaal 13: Affiliate marketing gebruiken om je naamsbekendheid en omzet te vergroten
Affiliate marketing kan je online en offline toepassen voor jouw bedrijf. Ik geef de tips bij offline omdat je dat minder vaak ziet en daar dan ook nog kansen liggen.
Bij affiliate marketing betaal je een commissie aan de affiliate als hij een verkoop voor jouw bedrijf genereert. Je betaalt dus alleen als je iets verkoopt. Dit kan je een hoop advertentie kosten schelen, maar je moet er wel voor zorgen dat mensen je bedrijf gaan promoten.
Lees ook: Affiliate marketing starten voor jouw bedrijf
Kanaal 14: Offline adverteren
Ja, het klinkt oubollig, maar het werkt nog steeds om meer tractie te krijgen. Zo kun je een flyer meesturen als je een order binnenkrijgt. Ook kun je in vakbladen storytelling artikelen toepassen. Uiteraard kun je ook gebruik maken van billboards bij jou in de buurt. Ik raad je aan om je offline acties echt goed op je ideale klant af te stemmen.

Kanaal 15: Ontwikkel je startup door goede partnerships
Je kunt ook partnerships aangaan met bedrijven in jouw niche. Zo kun je als webdesigner bureau een seo bureau inhuren en visa versa. Zo kun je meerdere partijen om je heen verzamelen waarmee je als startup een partnership mee kunt beginnen.
Ook kan dit waardevol zijn als je bij elkaar gastblogs gaat schrijven. Zo kun je ook gelijk backlinks genereren en jij bereikt meer dan alleen je eigen bezoekers.
Kanaal 16: Bouw een community (en onderhoud die)
Het bouwen van een community is belangrijk als bedrijf. Denk wel verder dan een Facebook groep. Ik raad je aan om het in eigen beheer te houden zoals de software als Huddle. De software kan je toevoegen aan je huidige website en jij bent de eigenaar van de software. Ook kun je dan gemakkelijker een maillijst opbouwen via Huddle dan via Facebook.
Let er wel goed op dat je de community ook managet. Het is belangrijk dat je als startup ook actief bent met het onderhouden van de contacten.
Kanaal 17: Ga naar beurzen en evenementen
Beurzen en evenementen zijn altijd goed om je gezicht te laten zien. Zo leren je potentiële klanten je kennen en jij de concurrentie. Ook kun je daar leuke marketingstunts, onderzoeken en op zoek naar een eventuele partner. Zo kun je de marketing tips voor startups aan elkaar koppelen. Vergeet geen video’s en foto’s te maken voor onder andere je social-mediakanalen.
Kanaal 18: Ga naar netwerkborrels
Vaak heb je lokale netwerkborrels in jouw buurt. Daar kun je ook je gezicht laten zien en misschien zelfs een paar klanten door krijgen. Mensen vinden face-to-face contact toch nog steeds het fijnst. Zo leren ze jou ook gelijk als persoon kennen. Het is dus een goede manier om nieuwe relaties aan te gaan.
Kanaal 19: Geef webinars en workshops
Via webinars en workshops kun jij je autoriteit en kennis laten zien. Zo kun je mensen overtuigen om klant bij je te worden. Zorg ervoor dat de informatie die je geeft zo waardevol is dat ze wel klant bij je willen worden. Als je gratis content al goed is, hoe goed is het bedrijf wel niet als ik hun betaal. Kortom laat je autoriteit zien.