5 Contentmarketing IDEEËN voor ondernemers
Contentmarketing is vandaag de dag een uitdaging. Elke ondernemer is tegenwoordig wel actief op Social Media. Ze willen zich allemaal online vindbaar maken. In deze blog geef ik jou 5 contentmarketing ideeën voor ondernemers.
Wij leven nu in een tijd dat wij consumenten en ondernemers graag waardevolle content willen. Vaak is dit in de vorm van een artikel of een video dat wat langer is. Ook wel long-form content genoemd. Google vind een artikel van 1000+ woorden erg fijn omdat je meer waarde kunt leveren aan je bezoeker (jij dus). Een blog van 300 woorden doet het in het algemeen veel minder goed dan een artikel over hetzelfde onderwerp die meer waarde levert. Als je SEO uiteraard wel als een eindbaas is.
Podcast
Dit is een van de beste contentmarketing ideeën voor ondernemers omdat een podcast iemand veel kunt leren. Een podcast is bijvoorbeeld een interview met iemand uit jou branche waar jij in gesprek mee gaat om een bepaald onderwerp aan te snijden. Het doel van een podcast is vaak iemand iets leren. Denk hierbij aan bijvoorbeeld een podcast over contentmarketing voor ondernemers. In principe zou jij je blog op je website kunnen inspreken als podcast. Het doel van een podcast is waardevolle content maken voor je de luisteraars.
Het grote voordeel van een podcast is dat jij er meerdere content van kunt maken. Bijvoorbeeld:
- De volledige podcast als audio
- De volledige podcast als video
- Korte fragmenten die veel waarde bieden op je socials (Instagram, Facebook, TikTok & LinkedIn)
- Een quote maken van een uitspraak die iemand heeft gemaakt in je podcast
- Vertaal je podcast naar een blog (of andersom)
- enzovoort
Je kunt dus uit 1 podcast minimaal 6 stukken content maken. Zo kun jij je doelgroep bereiken die het liefst audio, video of tekst consumeert. Een podcast starten in een branche waar er niet veel concurrentie is als helemaal een top idee. Zo word je nog eerder een autoriteit in je niche.
Video
Video’s is een top contentmarketing idee voor jouw bedrijf omdat mensen graag video’s kijken. Stel voor je bent een fitness ondernemer en er is tijdens de Covid-19 geen mogelijkheid om te kunnen sporten in jouw sportschool dan zijn video’s een top idee. Ik zou dan lichaams-gewicht-oefeningen laten zien aan mijn leden zodat zij thuis kunnen sporten. Zo bied jij nog steeds waarde aan je leden en krijg je op langer termijn een betere relatie. Jij als ondernemer kunt deze content ook weer delen op je socials, YouTube en jouw website. Zo krijg jij 1 meer content en 2 het kan zorgen voor een betere relatie met jouw leden.
Veel ondernemers vinden contentmarketing erg lastig en dat is eigenlijk helemaal niet zo. Van één stuk content kun je meerdere stukken content maken. Zie de lijst bij podcast als voorbeeld. Kijk bijvoorbeeld ook naar je concurrentie. Wat doen zij wat jij ook kan doen, maar dan op je eigen manier. Veel mensen hebben dezelfde interesses, maar hun karakter en persoonlijkheid zijn anders. Zo kun jij je eigen draai geven aan contentmarketing als ondernemer.
Blog/Artikelen
Lezen mensen dan nog blogs? Ja klopt jij leest er nu toch ook één. Zeventig procent van Google zijn lange zoekwoorden. Google laat uiteraard enkele filmpjes zien van YouTube, maar nog veel meer artikelen/blogs. Blogs zijn nog steeds waardevol omdat je er veel waardevolle informatie in kunt zetten. Ik heb een marketingblog voor ondernemers en jij heb je blog bijvoorbeeld over het trainen van honden. In elke niche kun je goede artikelen schrijven en er zijn dus ook goede contentmarketing ideeën voor jouw online en/of offline onderneming op het gebied van tekst.
Social Media
Social Media kun je zo’n beetje alles plaatsen qua content zolang het maarwaardevol en krachtig is zoals een stukje van je podcast, quote, foto met een nieuwe werknemer of een poll over het favoriete brokkenmerk voor honden. Je kunt het zo gek mogelijk maken zo lang het maar bij je doelgroep en jouw bedrijf past. Deel persoonlijke, maar ook waardevolle content en maak er niet gelijk een sales pitch van. Daden spreken voor zich. Als jij waardevolle content aanbied aan jouw volgers of lezers dan gaan ze vanzelf bij jou aankloppen om een project mee te starten of je hondenparfum te kopen (bestaat hondenprafum?).
Ik heb al eerder een blog geschreven die je tips geven om content te maken voor LinkedIn. Als ondernemer moet je de juiste contentmarketing ideeën uitwerken en aan de slag gaan. Test wat wel en niet werkt en zo kom je erachter wat werkt bij jouw doelgroep(en). Voor de blog over LinkedIn kun je hier klikken.
Offline Media
Offline media is een goede contentmarketing strategie voor jouw lokale of online business. Posters kunnen nog steeds jouw doelgroep bereiken. Je kunt hierbij denken aan een hondenmagazine waarin jij je nieuwe hondenbrokken tentoonstelt door middel van een artikel, foto of review. Ik raad je dan ook zeker aan om dit te doen door storytelling.
Storytelling is jouw product promoten zonder het te laten zien dat jij het product promoot. Dus: hond had last van zijn tanden. Bij de dierenarts geweest. Toen andere brokken geprobeerd en na het eten van jouw brokken had de hond geen last meer van zijn tanden. Je verkoopt de hondenbrokken zonder het echt te verkopen. Zo kun jij als ondernemer nog 1001 andere manieren van offline media inzetten voor jouw contentmarketing strategie en ideeën. Veel ondernemers willen vandaag de dag online zichtbaar zijn op onder andere Social Media, en vergeten om dat in de lokale krant ook jouw doelgroep aanwezig is.
Wil jij je onderneming op het gebied van contentmarketing een boost geven. Dan raad ik je echt dé contentmarketing cursus van IMU bv aan. De cursus van Tonny en Martijn laten jouw onderneming verder ontwikkelen op het gebied van contentmarketing. Klik hier om de cursus te bekijken.