5 tips om meer kijkers te krijgen op YouTube
5 tips om meer kijkers te krijgen op YouTube voordat je gaat filmen. De 5 tips moet je toepassen om een goede video op te nemen. Je video wordt succesvoller en je bespaart tijd met de volgende tips in dit artikel.
Je kent het wel. Je wilt een video opnemen, maar eigenlijk weet je helemaal nog niet hoe je video moet worden. Je weet alleen het onderwerp en het doel van de video. In dit artikel krijg je 5 tips om meer bezoekers te krijgen op YouTube voordat je überhaupt gaat filmen.
Je moet je goed voorbereiden om goede kwaliteit content te kunnen publiceren op YouTube. Elke video heeft een bepaald doel nodig om succesvol te worden. Dit geldt ook voor het schrijven van artikelen. Ik doe eerst onderzoek naar het onderwerp, en wat ik erover wil vertellen. Zo kan ik jou beter van dienst zijn om iets te leren.
Als ondernemer en content creator wil je niet zomaar wat zeggen. Je wilt de kijker vaak iets leren en ook amuseren. Een goede voorbereiding is dus het halve werk.
5 tips om meer kijkers te krijgen op YouTube voordat je gaat filmen
Onderzoek doen
Video ideeën komen vaak uit vragen van je klant/doelgroep of een probleem die zij hebben. Als jij vaak dezelfde vragen krijgt kun je er een video over maken. Zo kun jij op een persoonlijke manier de vraag van de klant beantwoorden en jouw autoriteit laten zien. Het toffe aan YouTube video’s is dat mensen ook googelen naar vragen. Zo kun jij dus meer bereik krijgen, dan alleen je huidige klanten. Zij vallen binnen jouw doelgroep, en zij hebben waarschijnlijk soortgelijke vragen.
Jij als content creator op YouTube kan dus meer bereik (naamsbekendheid) krijgen uit het creëren van video content. Video marketing wordt nog niet veel gedaan door bedrijven, dus je kan één van de eerste zijn in jouw vakgebied. Dit helpt ook weer aan het opbouwen van je (online) autoriteit.
Je hebt een goed idee, maar je moet het ook nog verkopen. Een goede titel en tumbnail zijn dan belangrijk (lees heel erg belangrijk). Een tumbnail moet de zoeker op het platform uitnodigen om op jouw video te klikken. Uit het onderzoek komt een zoekwoord. Van dit zoekwoord kun je een uitnodigende titel maken zoals: 5 tips om meer kijkers te krijgen op YouTube. Als iemand zoekt op ‘’Hoe krijg ik meer kijkers op Youtube’’ kan jouw video tevoorschijn komen. Als de titel en de tumbnail de vraag lijken te beantwoorden kun je meer kijkers krijgen op YouTube.
Script
Een script maken voor mijn YouTube video’s? Het klinkt misschien een beetje gek, maar zo krijg je wel structuur in het maken van je content. Als je kijkt naar de grote YouTubers zie je altijd een bepaalde structuur in hun video’s.
Hook
Dit zijn de eerste 15-30 seconden van de video. Vaak vertelt de content creator waar de video over gaat, wat zij gaan leren of welke vraag er wordt beantwoord. Het moet de kijker vasthouden/uitnodigen om te blijven kijken naar het filmpje.
Een goede hook voor een video versie van dit artikel zou ongeveer als volgt zijn: ‘’In deze video krijg je 5 tips om meer bezoekers te krijgen op Youtube. Zo behandel ik in deze video hoe je een goede titel en tumbnail maakt. Dat voorbereiding het halve werk is en hoe je door een goed script meer structuur krijgt in je video’s.’’
Dit is een mogelijkheid om een hook te maken voor het filmpje. Je geeft een spoiler om de kijker vast te houden, maar kom je woorden wel na. Als je het niet na komt kun je een dislikes en negatieve reacties krijgen. Een beetje clickbait is niet erg, maar doe niet al te gek.
Content
Nu komt de content dat je wilt behandelen in je video. Je hebt de kijker overtuigd om te blijven kijken. Nu is het de tijd om waarde te bieden. Dit is het moment dat jij een probleem oplost of een vraag beantwoord. Gelukkig weet je al wat je gaat zeggen omdat je steekwoorden op een briefje hebt staan. Ik raad je af om complete zinnen te maken omdat je dan eerder geneigd bent om te gaan voorlezen. De kijker had dan net zo goed een boek kunnen kopen over het onderwerp 😉
Hou ze vast en stuur ze door
Je kijker kan zich gaan vervelen tijdens het filmpje. Als jij het hebt over zoekwoorden kun je een relevante video voorstellen. Dit kun je ook doen halverwege de video. Niet elke kijker is de perfecte kijker voor jouw video. Soms wordt hun vraag niet beantwoord, en kan een andere video dat wel.
Dit geldt ook voor het eindscherm van je video. Geeft relevante video’s aan je kijker zodat zij blijven kijken. Dit is ook goed voor het algoritme van YouTube. Jij houdt de kijker vast, dus is jouw content volgens YouTube waardevol.
Een call-to-action naar relevante video’s zijn dus ook belangrijk. Zo kun je een custom made eindscherm maken.
Shotlist
Je weet de hook en wat je gaat vertellen. Nu is het ook belangrijk welke beelden je daarbij wilt filmen. Je hoeft natuurlijk niet altijd alleen jouw gezicht te laten zien. Dit wordt ook wel a-roll genoemd. Dit is de basis van het filmpje.
Constant naar iemand zijn gezicht kijken is saai. Het is namelijk erg statisch, en daarom kun je ook andere beelden die je content versterken filmen. Als jij over je product praat kun je videomateriaal over je product laten zien. Zo kun je het stukje film uit je a-roll opvullen met b-roll. Je gebruikt dan nog steeds de audio van je a-roll, maar versterkt je audio met b-roll van bijvoorbeeld je product.
Een shotlist wordt vaak onderschat. Het is juist fijn om te weten hoe jij het filmpje eruit wilt laten zien. Zo bespaar je tijd omdat je daarna gelijk kunt editen in plaat van nog een keer je camera op te zetten en beelden te schieten. Zoals ik al eerder zei: ‘’Een goede voorbereiding is het halve werk.’’
Spullen klaar zetten
De dag voordat je wilt gaat filmen is ook belangrijk. Zo kun je die dag de accu’s van je camera opladen en je sd kaart controleren of je nog genoeg ruimte hebt. Als je wilt gaat filmen en je accu is leeg dan baal je flink. Helaas spreek ik uit ervaring. Gelukkig had ik nog twee accu’s 😉
YouTube is het twee na grootste zoekplatform. Google staat nog steeds op nummer één. Werken aan je Google optimalisatie is dan ook een aanrader. Wil je ook hoger scoren in Google? Dan raad ik je mijn gratis E-book aan:
Hoe kan je beter worden met het maken van YouTube video’s?
Je kunt je verdiepen in je camera en hoe je op andere creatieve manieren om kunt gaan met je camera. Licht is ook een belangrijk aspect van het maken van video’s, dus daar kan jij je ook in verdiepen. Uiteraard is audio misschien wel het belangrijkste van de drie. Mooi beeld beveel iedereen je aan, maar goede audio is nog belangrijker. Mensen kijken liever naar slechte videokwaliteit, dan dat zij luisteren naar slechte audiokwaliteit.
Ook kun je meer gaan leren over editen. Bekijk video’s over de software die jij gebruikt. Je hebt duizenden tutorials over het bewerken van video’s op Youtube en de meeste zijn erg waardevol.
Door jezelf constant beter te maken word je content ook steeds een beetje beter. Ook ga je het maken van video’s dan ook steed leuker vinden.