7 belangrijke seo trends voor 2021
7 belangrijke seo trends voor 2021 en wat gaat dat voor jou betekenen als website eigenaar? De core web vitals worden belangrijker door de meest recente update van Google. In dit artikel lees je 7 belangrijke trends voor de seo van jouw website. Zo kun jij jouw website seo-proof maken voor/in 2021.
Begin bij de basis van seo
Om hoog te kunnen scoren zijn techniek, autoriteit en content nog steeds belangrijk. Dit is en blijft de seo norm voor elke website. Het is ook belangrijk om het algoritme van Google in de gaten te houden. Binnen de drie seo normen worden regelmatig kleine en grote aanpassingen in gemaakt, en jij moet daar als website eigenaar op inspelen. Door op de seo trends van 2021 in te spelen is jouw website seo-proof.
Core Web Vitals
Al in mei 2020 werd er een nieuwe ranking factor aangekondigd voor 2021. Als Google je het een half jaar van te voren aangekondigd, dan weet je dat die update belangrijk is. De core web vitals zijn de belangrijkste ontwikkeling voor 2021.
De core web vitals zijn verschillende ux-standaarden waaraan een pagina op jouw website volgens Google aan moet voldoen om hoger te kunnen scoren in Google Search.
De gebruikservaring van je website wordt dus ook beoordeeld zoals de kwaliteit en relevantie van de content op een webpagina. Door een goede ux-design gaat jouw pagina hoger scoren in Google.
Wat is een fijne gebruikerservaring volgens Google?
Dit hanteert Google aan de volgende drie punten:
- LCP (Largest Contentful Paint)– Dit gaat om de laadsnelheid van je content. Als je tekst al is geladen en de foto’s en video’s nog niet, dan kan je bezoeker wel alvast lezen. Een goede LCP meting is 2.5 seconden of sneller.
- FID (First Input Delay) – Dit meet de tijd voordat een pagina interactief wordt. Een goede FID meting is minder dan 100 ms.
- CLS (Cumulative Layout Shift) – Dit meet de hoeveelheid onverwachte lay-out verschuivingen van een pagina. Wanneer bijvoorbeeld een afbeelding of video pas later wordt geladen. Een goede CLS meting is kleiner 0,1.
De LCP en FID scores kun je testen bij de PageSpeed Insight Tool van Google. De CLS scores kun je terug vinden in Google Search Console bij het kopje site vitaliteit. Daar krijg je een overzicht van pagina’s met CLS problemen.
Google EAT-score
De Google EAT score wordt steeds belangrijker, en is dan ook een seo trend voor 2021. EAT staat vertaald naar het Nederlands voor expertise, autoriteit en betrouwbaarheid. De belangrijke punten om de kwaliteit en betrouwbaarheid van je content op een pagina te beoordelen.
Waarom Google EAT?
Iedereen kan vandaag de dag content publiceren op het internet, en dat is ook gelijk het gevaar. Google wil graag als een betrouwbaar platform worden gezien. Zij moeten dus fake news kunnen filteren uit hun systeem. Een negatieve Google EAT score kan dus veel impact hebben op websites. Als je hoger wilt ranken in Google moet je webpagina betrouwbaar zijn.
Bedrijven in de gezondheids- en financiële-sector moeten dan ook een goede Google EAT score hebben. Zij delen belangrijke informatie, en als Google dat ziet als nep, dan kun je ook niet hoger scoren.
Long-tail zoekwoorden en Voice worden nog belangrijker
Mensen typen niet meer een zoekwoord in Google. Nu zoeken mensen vaak zinnen of vragen op in de zoekmachine. Nu kun je uit een zoekwoord zoals roze hardloopschoenen kopen nog meer zoekwoorden erbij maken zoals roze hardloopschoenen inspiratie. Dit worden ook wel semantische zoekwoorden genoemd. Het toepassen van long-tail zoekwoorden worden ook belangrijker omdat mensen steeds meer met hun stem iets vragen aan Google. De zoekwoorden worden gemiddeld steeds iets langer.
Dit is geen nieuwe seo trend voor 2021 omdat het de laatste jaren steeds meer voorkomt. Toch is het een goede reminder voor ondernemers en marketeers om er ons wel mee bezig te houden. Worden accenten bijvoorbeeld belangrijk in de toekomst of ‘’ken da nie’’?
Google kijkt dus verder dan alleen het zoekwoord. Eerst was één zoekwoord goed en daar maakte je al de content omheen. Door long-tail zoekwoorden kun je dus veel meer zoekwoorden gebruiken omdat je kan combineren. Zo maak je ook waardevolle content over bijvoorbeeld roze hardloopschoenen.
Het combineren van hoge en lage zoekvolumes van zoekwoorden kun je meer bezoekers krijgen naar je website. Een zoekwoord is dus niet meer genoeg. Je kunt beter artikelen schrijven over onderwerpen, dan over zoekwoorden. Lek Media doet dit zelf ook. Wij krijgen soms bezoekers op zoekwoorden waar wij in eerste instantie niet op focusten. Door semantische zoekwoorden te gebruiken kun je dus meer bezoekers krijgen, en betere content creëren.
Waardevolle content wordt steeds belangrijker
Artikelen met 3000+ woorden scoren beter, dan artikelen met 1000 woorden. Ook krijgen de langere artikelen tot 3 keer meer verkeer en tot 3,5 keer meer backlinks. Lange content scoort beter. Onthoud wel goed dat je niet gelijk over snel wat woorden toevoeg om maar te komen aan die 3000 woorden. Waardevolle content is nog steeds belangrijker.
De ideale combinatie is een lange waardevol artikel over een specifiek onderwerp. Dit artikel gaat over seo trends voor 2021, maar ik heb meerdere zoekwoorden in het artikel staan waarop ik kan worden gevonden.
Zo kun je gidsen schrijven over specifieke onderwerpen in jouw niche. Zo kun jij ook meer bezoekers krijgen met lange waardevolle content. Het kost natuurlijk wel tijd, maar als je hoger scoort verdiend dat zichzelf weer terug.
Mobile first en AR worden steeds belangrijker
Mobile first is niet nieuw. Mensen zoeken vandaag de dag steeds meer even snel iets op via hun smartphone. Google heeft al een indexering voor mobiele websites varianten, en dat wordt in 2021 nog belangrijker. Veel websites zijn helaas nog steeds geoptimaliseerd voor alleen een computer. Dat gaat de komende jaren waarschijnlijk zwaarder worden gestraft als jouw concurrent wel een goede smartphone variant van zijn website heeft.
Tegenwoordig heb je veel bedrijven die augmented reality (AR) gebruiken. De recentere modellen van mobiele telefoons kunnen dit aan, en zo kan en bedrijf daarop inspelen. Zo kan een kast van de Ikea die je misschien wilt kopen zo in je kamer staan. Er gaan ook steeds meer bedrijven mee aan de slag omdat je een product dan beter kunt verkopen. Mensen vinden het fijn om iets te kopen waar zij zeker van zijn dat het hun goed gaat bevallen. Als zij dat gevoel niet hebben, kopen ze waarschijnlijk ook niks bij je.
Kunstmatige intelligentie (AI) wordt meer gebruikt
Wist je dat Google discover één van de manieren is waarop Google jouw content aanbiedt waar jij mogelijk interesse in hebt? Door de AI worden de aangeraden content steeds beter omdat AI zich aan jou gaat aanpassen. Zij weten na verloop van tijd wat je wel en niet leuk vindt. In de komende jaren gaat dit een steeds grotere rol spelen.
Google maakt ook in de zoekmachine steeds meer gebruik van gepersonaliseerde content. Als jij en je één van je vrienden naar bouwbedrijf zoeken krijg jij Gamma en hij Hornbach.
Lokale seo en Google mijn bedrijf
Wanneer iemand zoekt naar een bouwbedrijf, restaurant of supermarkt krijg je altijd resultaten in je omgeving. Door Google mijn bedrijf te koppelen is dat mogelijk. Ook kun je op de webpagina’s jouw dorp toevoegen plus een zoekwoord zoals: ‘’pedicure Oud-beijerland’’. Zo kun jij als lokaal bedrijf ook hoger scoren in Google door lokale seo toe te passen op je webpagina’s.
Waarom?
Omdat jij vaker naar de Gamma gaat en hij gaat altijd naar de Hornbach. Dit is een voorbeeld die ik met je wil delen. Ga er maar van uit dat de komende jaren AI steeds belangrijker en jou steeds beter leren kennen.
Ga aan de slag met de SEO trends voor 2021
Lek Media heeft een E-book over scoren met seo die goed passen bij de trends die in dit artikel staan. Het E-book is gratis en er zit een stappenplan bij om de basis van seo op jouw webpagina’s toe te passen. Ga jij aan de slag met de seo van jou website?
Bronnen: Google, Frankwatching, SemRush, Yellowlab en Smart Ranking