Checklist: Wat is goede content?
In deze checklist beantwoord Leonard de vraag: ”Wat is goede content?” De checklist geeft je tips hoe jij goede content maakt en kunt herkennen.
Je maakt content, maar je weet niet of je goede content maakt. In de checklist geeft Leonard jou tips om wel goede content te maken. De checklist is een goede combinatie met onze zoekwoorden-checklist. Deze twee checklists zijn erg waardevol als jij goede content wilt maken.
De content is waardevol
Je content moet fijn zijn om te lezen, kijken of luisteren. Als je video slechte audio heeft dan klikken mensen eerder weg. De kwaliteit van je spullen en van jouw gemaakte content moet van goede kwaliteit zijn. Je wilt dat de lezer, kijker of luisteraar zich niet stoort en zich goed kan focussen op jouw content.
De boodschap past bij jouw doelgroep(en)
Goede content moet een probleem of een vraag beantwoorden. Jij moet dus weten welke vragen en problemen jouw doelgroep heeft. Zo kan jij hun vragen beantwoorden en hun problemen oplossen. Goede content is dus niet een lap tekst met daarin informatie. Je moet de lezer, luisteraar of kijker van jouw content echt helpen.
De content is uniek
Elk bedrijf maakt tegenwoordig wel content. Jouw concurrenten doen dat ook. De vraag is nu: hoe ga jij jezelf onderscheiden van jouw concurrentie? Je moet de doelgroep duidelijk maken waarom zij jouw dienst moeten kopen in plaats die van jouw concurrent. Ik geef de volgers op mijn social media meerwaarde door uit mijn eigen ervaringen te spreken.
Je kunt natuurlijk ook andere content gaan maken. Je kunt je verdiepen wat nog niet goed is behandeld en daarin gaan duiken. Als iedereen al een videoserie heeft, maar niet veel van jouw concurrentie heeft een blog, dan zou bloggen ook een goede keuze zijn. Je wilt dus vanuit jouw merk, jouw doelgroep waarde geven vanuit jouw kennis en ervaring. Jij blijft namelijk altijd uniek.
Is er vraag naar jouw content?
Je maakt de beste video, blog of podcast, maar jouw doelgroep heeft daar geen vraag naar. Dan is het geen goed idee om daarmee bezig te zijn. Je content moet natuurlijk wel worden gelezen, bekeken en naar worden geluisterd. Kijk dus goed naar welke vragen en problemen jouw doelgroep heeft en maak vanuit dat oogpunt goede content met deze checklist.
Je content wordt gevonden
Je hebt goede content gemaakt dat past bij de vragen en problemen van jouw doelgroep. Helaas word je niet goed gevonden in Google. Dit kan zijn door veel concurrentie of dat jouw content niet goed genoeg is om op nummer één te staan. Ik raad je dan om naar kleinere zoekvolumes te gaan onderzoeken. Zo heb je meer kans om hoger te komen in Google. Als jij target op het zoekwoord ”content” of je target op het zoekwoord ”wat is goede content”. De zoekvolume bij het zoekwoord ”content” is veel hoger dan bij het zoekwoord ”wat is goede content”.
Het is dus belangrijk om ook te kijken naar hoeveel concurrentie er is in jouw vakgebied bij bepaalde onderwerpen en type content.
Je content past bij jouw bedrijf/merk
De type content dat jij maakt moet ook passen bij jouw bedrijf. Als jij een marketingblog hebt dan is het niet slim om over beleggen te bloggen. De soort content past dan niet bij jouw producten, diensten en jouw doelgroep.
Je content is shareable
De beste marketing is gratis reclame. Als iemand jouw YouTube video goed vindt en die deelt met een vriend dan heb je gratis reclame. Ook is het goed als jij je content kunt delen op je website en social media. Je kunt jouw video promoten via je Instagram account om meer bereik te creëren. Ik doe dat zelf ook op instagram via @lekmedia.nl. Ik geef mijn volgers daar ook extra tips over SEO, social media en online marketing. Zo kun jij nog waardevoller zijn.
Goede content schreeuwt niet: ”Koop mijn producten en diensten!”
Pas op dat je niet altijd jouw producten en diensten probeert te verkopen. Als elk stuk content op jouw Instagram zegt: ”bekijk product A” dan vinden mensen dat niet fijn. Je moet eerst waardevol zijn voordat je jouw producten en diensten aan de man kunt brengen. De beste marketing voelt niet aan als marketing. Als jij waardevol bent en je tips geeft over het kammen van jouw hond dan kopen mensen van zelf jouw haarkam voor honden. Uiteraard mag je wel jezelf promoten, maar doe dat niet altijd. Ik doe dat zelf maximaal 2-3 keer per week. Dit wissel ik af via de stories en in de normale feed op Instagram en LinkedIn.
Je kunt meer halen uit jouw content
Zoals ik in het vorige kopje zei kun je meer halen uit goede content. Je kunt daardoor onder andere nieuwe klanten krijgen. Je moet daarvoor eerst je doel weten. Als jouw doel meer klanten zijn dan kun je bijvoorbeeld een gratis training geven over een onderwerp in jouw vakgebied. Voor die training moet je wel goede content maken en gebruik maken van deze checklist.
Vergeet niet om onze checklist te lezen over zoekwoorden (SEO). Dit is dé zoekwoorden-checklist om beter te worden gevonden in Google.