CREËER een succesvolle community
Dus je wilt graag een community opbouwen rond jouw bedrijf. Jij hebt een top product of dienst en die wil je graag met trouwe volgers/fans delen en werken aan jullie relatie. Die fans delen ook weer jouw producten, diensten en content en zo creëer je een succesvolle community.
Doelgroeponderzoek voor jouw ideale fan
Voordat je een succesvolle community kunt opbouwen moet je eerst de juiste doelgroep bepalen die bij jouw producten/diensten past. In jouw huidige klantenbestand zitten er waarschijnlijk al enkele die jij kunt benaderen voor jouw community of ze zitten er al in. Sommige klanten zijn zo blij met jou dat zij dat met hun ondernemer vrienden delen. Je moet dus goed onderzoek doen wie jouw ideale persona is voor jouw bedrijf producten/diensten.
Persona
Een persona is jouw ideale klant/fan van jouw bedrijf, merk en erg belangrijk voor het creëren van een succesvolle community. Ga echt heel ver in het bepalen van jouw ideale klant. Hoe specifieker des te beter. Zo kan jij namelijk je content en advertenties zo goed mogelijk richten op jouw doelgroep. Maak je doelgroeponderzoek zo goed dat jij er ’s nachts over droomt. Het onderzoek is echt de basis van het verdere traject. Onderschat het doelgroeponderzoek dan ook alsjeblieft niet.
Marketingstrategie om een community op te bouwen
Bepaal een strategie die op langer termijn kan werken zodat jij je kunt focussen op de rest van je onderneming. Zo creëer jij een succesvolle community. Mijn advies zou zijn dat je bepaalde processen moet automatiseren. Als iemand zich aanmeld voor je nieuwsbrief kan je een geautomatiseerd bericht terug sturen. Dat kun je zelfs doen voor meerdere e-mails. Zo dat jij om de dag de geïnteresseerde een mail stuurt met waarde zonder dat jij daar echt mee bezig bent. Dit scheelt je heel veel tijd op langer termijn. Zo kun jij echt werken aan je business en je klant bestand (verder) opbouwen en het creëren van een succesvolle community.
Zo kun jij ook advertenties en content vooruit plannen. Denk hierbij aan blogs, social mediaberichten en bijvoorbeeld een podcast. Wanneer je meer tijd hebt voor het creëren van content voor je community kun je gelijk veel content maken. Dit kun je weer inplannen op onder andere je website en door middel van social mediasoftware. Als je het lastig vind om je business online vindbaar te maken raad ik je echt de online marketing tornado aan. In dit boek leer jij hoe je een wervelende online business opbouwt vanaf 0.
Digitale producten
In je digitale producten die jij verkoopt moet je uiteraard wel het beste van het beste informatie en tips geven. Van de gratis informatie hebben zij kunnen proeven en verlangen wellicht naar meer. Uiteraard zijn sommige al tevreden met jouw gratis content en gaan verder en komen misschien nooit meer op je website. Andere zijn je ook dankbaar, maar willen meer en zo creëer jij een nieuwe klant. Die klant wordt in de loop der tijd een fan van jouw merk en dat is het einddoel. Het einddoel is het creëren van een succesvolle community. Jouw ambassadeur zal op termijn jouw producten gratis gaan promoten.
Lange-termijn
De gratis content bij jouw ideale persona creëert op langer termijn een succesvolle community waar trouwe leden en dus ambassadeurs zitten. Zo kun jij dus leden werven voor jouw community door eerst iets gratis weg te geven. Uiteraard kan dit een lang proces zijn. Het creëren van een goede community kan lastig zijn. Het is dan ook belangrijk om te investeren in goede software en cursussen.
User generated content
User generated content is content van de mensen uit jouw community die warde bieden aan de leden van jouw community. Ik zelf zit ook in een forum en community waar zij erg veel delen met elkaar. Zij geven mij onder andere tips over het maken van een goede blog, SEO strategie of bijvoorbeeld hoe je een mailinglijst opbouwt. De eigenaar van het forum heeft hier extra baat bij omdat hij zelf andere niet hoeft te helpen. De community is daardoor erg sterk en groeien dagelijks. Zo hebben zij ook meerdere koppen in het forum. Dat zou jij ook kunnen doen in jouw community. Het is namelijk gratis content dat de mensen in jouw community krijgen en het kost jouw geen tijd. Zo kun jij je weer focussen op je persoonlijke ontwikkeling en de ontwikkeling van je community en bedrijf.
Community manager(s)
Het is ook belangrijk om goed te denken wie de community beheert of beheren. De ambassadeurs van jouw merk zouden in de toekomst community managers worden. Zo laat je ook aan de community zien dat je veel bied aan de mensen die actief zijn in jouw community.
Start en CREËER een succesvolle communty
Het opbouwen van een community is echt lange termijn werk. Het overkomt je niet binnen een week of maand. Een goede community bouw je op naarmate de tijd. Het is een jarenplan, maar enkele bouwen een succesvolle community op in hun eentje in een korte periode zonder hulp. Ik wil je met die informatie echt niet ontmoedigen. Ik wil je alleen niet alle hoop geven en ik wil dat jij doorzet om een succesvolle community op te bouwen. Ik wil je daarom ook adviseren om mensen die zelf een succesvolle community hebben te volgen en daarvan te leren. Ook kun je investeren in trainingen en software.
De mannen van IMU bv hebben een cursus ontwikkelt speciaal voor het opbouwen van een succesvolle community en hoe je daarmee geld kunt verdienen. Zij hebben een succesvolle community opgebouwd en kunnen jouw dus ook helpen. Zij hebben een succesvolle marketing blog waarin zij gratis waardevolle content aanbieden. Ook hebben zij de beste cursussen en trainingen voor ondernemers zoals jij.