Dé gids: hoe schrijf je een goede blog?
Dé Gids: Hoe schrijf je een goede blog. Laten we even eerlijk zijn. Een goede blog schrijven is lastiger dan je denkt. Niet iedereen heeft een talent voor schrijven of vind het lastig om op een idee te komen. In deze gids geef ik je een stappenplan hoe jij een goede blog kunt schrijven.
Een blog is een SEO bom. Mensen zoeken op bepaalde woorden en daar sta jij bovenaan in Google. Door veel blogs te schrijven en relevant te zijn voor je doelgroep kun je steeds hoger in Google komen. Als iemand jouw blog leest en iets waardevols leert zijn eerder geneigd om iets bij je te kopen. Het gaat om een autoriteit zijn in jouw vakgebied en mensen vertrouwen geven dat jij weet wat goed voor hun is. In deze gids leggen wij jou uit hoe je een goede blog schrijft om je doelen te behalen.
Stappenplan: Hoe schrijf je een goede blog
Bepaal de doelgroep voor je blogbericht
Je moet eerst weten voor wie je de blog schrijft (wel zo handig). Beantwoord de vraag voor wie schrijf ik deze blog? Met het antwoord kun je nu gaan kijken hoe jij je blog wilt schrijven. Als je schrijft voor jongeren is u een no-go. Ook zijn oud Nederlandsche woorden dan ook minder duidelijk voor de jongere doelgroep. Neem hier gerust even de tijd voor en ga dan aan de slag. Vind je het lastig om je doelgroep te bepalen? Schrijf dan een blog voor je ideale klant.
Schrijf over één specifiek onderwerp
In je blog kun je het beste over één specifiek onderwerp bloggen. Een goede blog heeft één onderwerp waar heel de blog over gaat. Bewaar de overige informatie voor een andere blog. Zo schrijf je een goede en duidelijke blog. Je blog hoeft namelijk niet extreem lang te zijn. Wees kort en krachtig.
Past het artikel bij jouw bedrijf en branding
Het onderwerp dat je hebt gekozen moet wel passen bij je ideale klant, maar ook bij jouw bedrijf en merk. Het moet voor allebei waardevol zijn. De klant leert iets en jij kan een nieuwe conversie krijgen. Je schrijft je blog dus voor je ideale klant en het moet passen bij jouw onderneming.
Is de blog fijn om te lezen
Je hebt een blog geschreven met één onderwerp en het past bij je bedrijf, maar de blog leest niet fijn weg. Dan is je blog ook niet goed. Als mijn blog slecht was geschreven met veel afleidingen en taalfouten dan had je niet tot hier gekomen met lezen. Een goed artikel is pas goed als het ook fijn leest.
Korte zinnen en alinea’s
Korte zinnen zijn fijner en duidelijke om te lezen. Als je een hele lange zin hebt, dan is het minder fijn om te lezen, omdat het lastiger is om alles goed te begrijpen. Ik vond de vorige zin persoonlijk te lang. Met het gebruik van komma’s kun je wel meer rust geven. Toch had ik er zelf niet gekozen om het zo te doen. Soms kun je er niet meerdere zinnen van maken. Wees alert dat je dan niet sneller typefouten gaat maken tijdens het schrijven van je blog. Gebruik dus korte alinea´s en zinnen. Onthoud dat je een blog schrijft, niet een boek.
Show not tell
Als jij ergens over praat laat dan een voorbeeld zien. Ik schreef in de vorige alinea een hele lange zin. Dit is een voorbeeld van één van mijn adviezen hoe je het niet moet doen. Als jij blogt over jaarcijfers laat die dan ook zien. Het is juist fijn om een duidelijk overzicht te krijgen. Het scheelt jouw ook weer om een lap tekst te typen dat eigenlijk niet nodig was.
Kijk naar je voorbeelden
Ik lees zelf veel marketingblogs. Het is fijn om naar mijn voorbeelden te kijken en daar inspiratie en ideeën uit te krijgen. Kijk ook naar jouw voorbeelden. Wie zijn de autoriteiten in jouw vakgebied en leer van hun. Zij staan niet voor niks bovenaan in Google. Leer van hun artikelen, manier van schrijven en SEO technieken. Pas dat toe op jouw blog zonder het één op één te kopiëren. Jouw blog en bedrijf moeten wel nog steeds jouw persoonlijkheid uitstralen.
Gebruik de juiste zoekwoorden
De juiste zoekwoorden gebruiken voor je blog is cruciaal. Als jij een goede inhoudelijke blog schrijft, maar je zoekwoorden zijn slecht dan word je niet gevonden. Dat is hetzelfde als een website maken en hopen dat je bezoekers krijgt. Het is belangrijk om je zoekwoorden onderzoek zo goed mogelijk te doen zodat je bezoekers krijgt op je blog en website. Zonder goede SEO is het echt moeilijk om organische bezoekers uit Google te krijgen. Dat is al helemaal lastig als je in een drukke niche zit.
Geef de lezer een opdracht
Je schrijft een blog om je lezer iets te laten doen. Dat kan zijn om je product te kopen, zich aan te melden op je nieuwsbrief of bijvoorbeeld om je podcast te promoten. Je blog moet een call-to-action hebben. Geef je lezer een opdracht om te doen na en/of tijdens het lezen van je blog.
Gebruik afbeeldingen, video’s en/of infographics
Alleen een blog is saai om te zien. Maak je blog daarom visueel. Gebruik afbeeldingen en/of video’s die passen bij jouw artikel. Zo maak je het niet alleen een visuele blog en geef je de lezer een korte leespauze. Hou er wel rekening mee dat je afbeeldingen gebruikt die passen bij jouw onderwerp. Als je over hondenvoeding blogt hoef ik geen kantoorfoto’s te zien. Dat leidt namelijk alleen maar af van je artikel.
Ik heb je een korte gids gegeven hoe je een goede blog kunt schrijven. Als jij wel graag een blog wilt, maar niet de moeite wilt nemen of de tijd hebt dan raad ik je aan om je blogs te laten schrijven. Een blog is belangrijk voor je vindbaarheid in Google.
Je wilt toch niet potentiële klanten mislopen omdat jij geen zin, tijd of talent hebt om een blog te schrijven? Ga dan aan de slag met de mannen en vrouwen van Writgo.