Dé nummer 1 social media checklist voor bedrijven

Dé nummer 1 Social Media Checklist voor bedrijven

Social media is belangrijk. Daarom hebben wij dé nummer 1 social media checklist voor bedrijven gemaakt. Met de checklist leer je hoe je aan de slag kunt gaan met jouw social-mediakanalen. 

Social media is erg handig als je jouw doelgroep organisch wilt bereiken. Social media is gratis. Ook kun je meer bezoekers op je website krijgen door social media. Social media is kost veel tijd. Al helemaal als je niet weet wat je moet doen op social media. Deze checklist zorgt ervoor dat jij niet meer hoeft te stressen over social media. 

Social media taken kun je verdelen in een paar secties. Je hebt namelijk dagelijkse, wekelijkse, maandelijkse en kwartaal/jaar acties die je moet uitvoeren. Moet ik dat doen? Nee, dat hoeft niet, maar consistentie wordt wel beloond op social media. Deze social media checklist is als jij echt aan de slag wil gaan met jouw social-mediakanalen. 

Ben jij er klaar voor? Hier komt de checklist:

Social media checklist voor bedrijven: dagelijkse taken

1. Reageer op berichten die je de dag (avond) ervoor hebt gehad 

Social media is snel. Als je een dag op een mailtje moet wachten is dat normaal. Als je een dag op een instagram bericht moet wachten van een bedrijf dan is dat heel erg traag. Veel bedrijven reageren binnen twee uur tijd. 

Als je in de ochtend op de zaak komt kijk dan eerst even je social media. Zo kun jij de openstaande berichten beantwoorden. Als jouw klant om 8 uur in de avond een bericht heeft gestuurd dan kun je die in de ochtend beantwoorden. Mensen hebben weinig geduld dus laat ze niet wachten.  

2. Reageer op nieuwe berichten die je overdags krijgt 

Ik raad je aan om een paar momenten van de dag even voor social media te zitten. Zo kun je reageren op de berichten en wordt jouw eventuele nieuwe klant geholpen. Let goed op dat je van de oudste berichten naar de nieuwste berichten toewerkt. Als je tussendoor iets anders moet doen hoeft die klant minder lang te wachten op een reactie van jou.

3. Beantwoord je vragen en neem de tijd

Sommige vragen krijg je vaak. Je kunt de klant dan doorsturen naar de FAQ op je website. Voor vragen die daar niet in voorkomen raad ik je aan om die zo goed mogelijk te beantwoorden. Jij bent de specialist en iemand heeft jouw hulp nodig. Als je vaak dezelfde soort vragen krijgt dan kun je die ook toevoegen aan jouw FAQ op je website. 

4. Ga op zoek naar nieuwe klanten

Social media is ook een zoekplatform. Je kunt zoeken op relevante hashtags voor jouw bedrijf. Zo kun jij op Instagram zoeken naar een bepaalde hashtag zoeken en door al die berichten scrollen. Neem vijf minuten de tijd en reageer op berichten die jou aanspreken. Reageer niet alleen met een emoji, die kennen de meeste mensen nu wel. Probeer echt een gesprek aan te gaan en als dat niet kan kun je altijd een complimentje geven. Als je het gesprek wilt aangaan raad ik je aan om je bericht te eindigen met een vraag. Vind je het niet fijn om in het openbaar te reageren onder iemand zijn foto dan kun je ook een privébericht sturen. 

Zo kun je ook op LinkedIn inhaken op een gesprek. Soms stellen mensen een vraag over een bepaald onderwerp en daar kun jij dan op reageren. Daarna kun je diegene aan je netwerk toevoegen en kijken of zij geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst. 

zelf social media doen

5. Het maken van content voor jouw gekozen social-mediakanalen

Het is erg belangrijk dat jouw content een vraag beantwoordt of een probleem oplost. Mensen hebben vaak pijnpunten omtrent een onderwerp. Jij kunt daar als bedrijf goed op inspelen. 

Dit is belangrijk voor het maken van goede content voor social media:

  • De content is waardevol
  • De boodschap past bij jouw doelgroep
  • De content is uniek of beter dan die van jouw concurrent
  • Is er vraag naar jouw gemaakte content?
  • Je content wordt gevonden
  • Je content past bij jouw bedrijf en/of personal brand
  • Goede content schreeuwt niet ‘’koop mijn producten en diensten!’’

Wil jij meer leren over het maken van goede content? Dan raad ik je aan om mijn checklist: Wat is goede content? Te gaan lezen. 

6. Speel in op de trends

Vorig jaar begon de trend TikTok. Veel ondernemers vonden het maar een kinderapp. Nu knallen sommige ondernemers hun jaarcijfer in één kwartaal. Wist je dat mensen ook dat Instagram een kinderachtige app was? Nu kunnen ondernemers niet meer zonder het platform en wat zij te bieden heeft. 

Social media blijft zich altijd door ontwikkelen. Doe eens gek en probeer wat nieuws. Haak in op een dag dat bij jouw bedrijf past of zet een collega in het zonnetje. Social media is voornamelijk testen. Het is niet een one-size-fits-all. 

7. Gebruik je eigen foto’s

Mensen herkennen een standaard afbeelding die je van een stockfoto website hebt gehaald. Maak je eigen unieke foto’s voor social media. Je kunt ze bewerken in adobe of in een gratis tool genaamd Canva. Met canva kun je simpel en snel content maken voor social media, maar ook kun je een pdf samenstellen. Lees: snel en simpel content maken voor social media om meer over Canva te leren en hoe het werkt. 

8. Leer van je concurrentie 

Soms is je concurrentie beter dan jou en dat is niet erg. Als iemand beter dan jou is dan kun je daar een hoop van leren. Ik raad je aan om jouw concullega’s te volgen op al jouw social media-kanalen zodat je van hun kunt leren. Let er wel op dat je niet hun content gaat kopiëren. 

Ik ben voor deze blog ook geïnspireerd door Anne Raaymakers haar blog over haar social media checklist voor bedrijven. Als je geen inspiratie hebt dan kun je die krijgen van jouw voorbeelden of concurrenten. Het is belangrijk dat je hun niet letterlijk kopieert. Al vergelijk je haar blog met die van mij dan komen de koppen deels overeen, maar de geschreven content niet. Door de kennis die ik heb kan ik mijn advies aan jou geven. Ditzelfde geldt voor haar. Je concurrent doet sommige dingen ook anders dan dat jij dat doet en dat is niet erg. Als jouw content waardevol is en in dit geval jij de lezer wat leert, dan heb jij je doel behaald. Dit kun je ook terugvinden bij de andere checklist die ik met je hebt gedeeld bij de vorige tip.

9. Heb jij werknemers of ambassadeurs?

Het social-mediakanaal van jouw bedrijf is belangrijk, maar datzelfde geldt ook voor die van de werknemers. Tegenwoordig is social media belangrijk en kun je er veel klanten en naamsbekendheid door krijgen. Het is dan belangrijk dat jouw werknemers en jij zelf ook op jullie persoonlijke profielen content maken. Dit kan bijvoorbeeld elke dag een LinkedIn bericht waarin jouw werknemer een tip geeft of een ervaring deelt. Korte berichten van 4 a 5 alinea’s is meer dan genoeg. 

social media checklist

Social media checklist: wekelijkse taken

10. Leer van andere

Het is belangrijk dat je als ondernemer met andere in gesprek gaat. Zo kun jij met een concullega of een mede ondernemer aan tafel zitten om elkaars social media te bespreken. Als je een andere ondernemer hebt die goede filmpjes maakt dan kun je aan diegene tips vragen. Zo kun je elkaar toch helpen en je relatie onderhouden. 

11. Samen sta je sterker

Je bent een kaasboer en verkoopt lekkere kazen. Dan kun je een bierbrouwer zoeken die goede biertjes brouwt bij de kazen die jij verkoopt. Zo kun je een week lang tips geven over goede kazen bij een biertje. Zo kun je elkaar ook helpen met het maken van content. Als jij een grafische vormgever als vriend hebt en niet het budget hebt om hem in te huren dan kan je altijd om tips vragen. Doe dit uiteraard niet elke dag, maar één keer per week zal vast niet erg zijn. 

12. Ga het gesprek aan met jouw werknemers

Het is belangrijk dat je ook andere mensen naar de gemaakte content laat kijken. Vraag jouw werknemers wat zij van de content vinden en wat er eventueel beter kan. Vraag ze ook om ideeën die zij hebben voor berichten of een type bericht die je vaker kunt herhalen. 

Geen team? Je kunt het uiteraard ook aan familie of vrienden vragen om eens een keer mee te kijken. 

13. Issue kalender

Er zijn veel dagen per jaar waar je als ondernemer op in kunt spelen. Denk bijvoorbeeld aan warmetruiendag. Zo kun je een foto plaatsen van jouw team en inspelen op een leuke trend. Al helemaal als het een beetje foute truien zijn of bewaren we die voor kerst?

14. Je kunt niet altijd gelijk een homerun slaan

‘’Dit bericht presteert niet. Ik verwijder het wel.’’ zie een ondernemer na drie minuten. 

Berichten presteren op LinkedIn soms twee weken lang. Niet alle social-mediakanalen zijn hetzelfde. Zo vaagt sommige content op Instagram al na vier uur weg uit de timeline van jouw volgers. Uiteindelijk bepaald het algoritme van het social-mediakanaal of jouw bericht wel of niet veel kijkers krijgt. 

Kijk ook goed welke berichten het heel erg goed doen. Probeer daar dan enkele varianten van te maken en kijk of die ook weer goed presteren. Zo kun je een tactiek krijgen in het maken van content. Let wel op dat je het afwisselt. Mensen kunnen het ook na een tijdje vervelend vinden. 

15. Wees consistent

Het is belangrijk dat je aan de slag gaat en actief blijft met dé nummer 1 social media checklist voor bedrijven. Consistentie is belangrijk om succesvol te worden. Ga er dan ook regelmatig mee aan de slag en doe elke dag wat aan je social media. Werk vooruit. Je kunt ook je Facebook en Instagram berichten inplannen met de creators studio van facebook.

hoe gebruik social media voor mijn bedrijf

Social media checklist: maandelijkse taken

16. Meten is weten

Het is belangrijk om je resultaten te meten. Zo kun je kijken welke berichten veel likes en reacties krijgen. Ook kun je zien welke berichten niet goed werken. Het zou zelfs kunnen zijn dat een social-mediakanaal helemaal niet bij jou werkt. Je doelgroep moet natuurlijk aanwezig zijn op het kanaal. 

Het bijhouden van de statistieken kun je zo expliciet mogelijk maken en bijhouden in een bestand. Data is in de marketingwereld erg belangrijk. 

Ben je pas net begonnen met social media? Wacht dan nog even af, Geef jezelf drie maanden om te kijken wat jouw kanalen doen. 

Werk niet alleen aan je social media als je meer klanten wilt krijgen. Zoekwoorden (SEO) is dan ook erg belangrijk. Als je nog niet veel verstand hebt van SEO dan raad ik je aan om mijn E-book te downloaden. Het is een gratis E-book over zoekwoorden optimalisatie. Zo kun jij hoger scoren in Google en werken aan je organisch bereik. Klik op scoren met SEO om het gratis E-book te downloaden.

Dé nummer 1 social media checklist voor bedrijven

 Social media checklist activiteiten per kwartaal

17. Hoe staat het ervoor met je doelen?

Het is belangrijk om doelen te stellen als je begint met social media. Je kunt doelen hebben om 3x per week iets te plaatsen op elk kanaal. Een X aantal volgers, likes of reacties te krijgen. 

De eerste drie maanden heb je jouw content getest. Nu kun je realistische doelen stellen voor jouw social media-kanalen. Maak jouw doelen SMART. Dit houdt in dat je doel specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden is. Je mag een beetje dromen als je jouw doelen noteert, maar let wel op dat je dat beperkt. Dat is belangrijk voor het langere termijn. Maak je doelen aan de hand van deze social media checklist SMART en houdt het vol.

Je hebt zojuist mijn blog gelezen en je komt erachter dat je nog wat werk hebt te doen. Dan raad ik je aan om een coachingtraject te starten met de mannen en vrouwen van IMU. Het kost je geld, maar bespaard je wel veel tijd. Door de cursussen die je er gratis krijgt bij het coachingtraject weet je wel meteen wat je moet doen. Het coachingtraject past goed bij ondernemers met een klein team of die geen team hebben.

Dus wil jij werken aan jouw business en gecoached worden door de mannen en vrouwen van IMU? Klik dan op de groene knop hieronder.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *