Dé voordelen van een zakelijke blog
De voordelen van een zakelijke blog zijn eindeloos. In dit artikel geef ik je de belangrijkste tips voor een zakelijke of persoonlijke blog. Twijfel je of je een blog moet starten voor jouw onderneming? Ik vind het een goed idee! Het starten van een zakelijke blog is eigenlijk een no-brainer. Je kunt jouw bedrijf online op de kaart zetten in Google. Ook kun jij in je blogs schrijven over jouw producten en diensten. Google vindt het belangrijk dat jij regelmatig nieuwe en relevante content maakt.
De 4 voordelen van een zakelijke blog
Unieke content van jouw bedrijf
Je wil beter worden gevonden in Google. Dan is een homepage, over ons pagina en een producten/diensten pagina niet genoeg. Een zakelijke blog starten vergroot jij de kans dat je wordt gevonden in de zoekmachines. Een blog is een zoekwoorden bom. Je kunt namelijk over elk onderwerp in jouw branche/niche een blog schrijven.
Zo kun jij vragen in jouw werkveld beantwoorden in een blog bericht. De oplossing bieden in een vorm van een gids of stappenplan. Ook kun jij als de lezer je artikel leest, maar zelf daar geen tijd of zin in heeft jouw dienst of product aanbieden. Zo kun jij o.a. Geld verdienen met bloggen.
Het is belangrijk dat je een goede blog kunt schrijven. Ik heb hier al eerder een gids voor gemaakt. Dé gids: Hoe schrijf je een goede blog? raad ik je aan om ook te lezen voordat je gaat starten met een zakelijke blog.
Ook zou je kunnen starten met affiliate marketing. Zo kun jij als dierenwinkel ook online hondencursussen promoten en extra inkomsten krijgen door je blog.
Autoriteit opbouwen met een zakelijke blog
Als jouw doelgroep je blog leest kunnen ze jou gaan zien als expert in jouw vakgebied. Zo creëer jij met je blog autoriteit. Op die manier kun jij je concurrentie een stap voor zijn. Laat zien dat jij de lezer echt wilt helpen met hun vraag of probleem.
Een zakelijke blog moet echt over jouw bedrijf en over jou gaan als ondernemer. JIj bent als persoon de personal brand. Via jouw blogs kun je meer vertellen over jouw onderneming, toffe projecten en onder andere ook nieuwe producten.
Onthoud wel goed dat de insteek van je blog wel iemand moet helpen. Lekkage? Schrijf meerdere specifieke blogs hoe je lekkages kunt stoppen en repareren. Als de klant dat niet zelf wilt dan kun jij daarop inspelen in je blog. Zo kun jij een call to action onderaan je blog plaatsen om contact met je op te nemen.
Let op: wees eerst waardevol voordat je iets aanbiedt.
Maak deelbare en waardevolle content
Je blog staat online. Kom maar op met die lezers! Helaas gaat dat niet zo snel. Het duurt tijd voordat Google jouw blogs indexeert. Daarom is social media een goede manier om jouw content te delen. Zo kun jij op LinkedIn een kort bericht plaatsen dat je ene blog hebt geschreven over een bepaald onderwerp in jouw vakgebied. Zo kun je dat ook doen voor Facebook, Instagram, TikTok en Snapchat. Elk medium is anders en let wel goed op dat je niet overal hetzelfde doet. LinkedIn is een stuk anders dan een filmpje op TikTok.
Kijk goed welke media bij jouw doelgroep past en speel daar op in.
Linkbuilding
Wanneer mensen in jouw vakgebied je blog delen via hun website noemen we dat linkbuilding. Je bouwt online links op die verwijzen naar jouw blogbericht. Je content moet dan wel relevant zijn en je doelgroep ook helpen. Door backlinks te krijgen krijg je ook meer autoriteit in jouw vakgebied.
Aan de slag met een zakelijke blog
Bij één van mijn andere blogs geef ik je meer tips waarom je een zakelijke blog moet starten voor je onderneming. Dus wil je nog meer tips over zakelijk bloggen? Lees dan de blog: Blog starten voor je onderneming.
Vind je het lastig om goede teksten te schrijven? Dan adviseer ik je om het te leren. Ook al ga je de teksten niet zelf schrijven, is het wel belangrijk dat je de teksten kunt beoordelen. Copywriting skills zijn dus belangrijk om een goed artikel te schrijven. De cursus 30 dagen copywriting is een pdf met 140 copywriting tips die elke (zakelijke) blogger moet weten. De tips kun je ook gebruiken bij je webshop en alle andere pagina’s van je website.
Disclaimer: koop de cursus alleen als je écht goede teksten wilt schrijven en kunnen beoordelen.