Gids voor het starten met contentmarketing

Gids voor het starten met contentmarketing

Dit is dé gids voor het starten met contentmarketing. Veel ondernemers vinden het lastig om aan de slag te gaan met contentmarketing. Hier heb je dé gids om goed van start te gaan.

Doelen bepalen voordat je gaat starten met je contentmarketing

Je doelen bepalen is erg belangrijk voordat je start met contentmarketing. Je moet eerst duidelijke doelen bepalen voor jouw bedrijf op het gebied van contentmarketing. Mijn doel voor mijn bedrijf is waardevolle content schrijven over onderwerpen in de marketing. Jouw doelen kunnen hierop lijken of juist heel anders zijn. Ik wil mensen op mijn website krijgen en hun mijn content laten verslinden. Jouw doel kan meer gericht zijn op sales, gegevens verzamelen en/of je naamsbekendheid vergroten. Bepaal dus eerst duidelijk je doelen voordat je aan de slag gaat met contentmarketing.

Wat is je niche?

Je hebt duidelijke doelen gesteld, maar wat is nou jouw niche? Ik blog over marketing onderwerpen zoals bloggen, SEO en camera’s die je kan gebruiken voor je contentmarketing. Google indexeert deze gegevens en vind dat ik een marketingblog ben. Als ik in één keer ga bloggen over honden dan word dat niet goed geïndexeerd. Bepaal dus je niche waarin jouw doelgroep bevind. Ga niet te breed en te ondiep. Ik focus mij voornamelijk op ondernemers en content creators die aan hun marketing willen werken. Ik schrijf daar gericht blogs voor en zo heb ik mijn niche bepaald. Denk goed na wat jouw niche is.

Starten met contentmarketing

Welke content wil jij graag maken?

Welke content vind jij tof om te maken of leuk om te maken. Jij moet die content maken en niet de lezer of kijker van je content. Jij moet het echt leuk vinden om ermee bezig te zijn. Zo start je goed met je contentmarketing en hou je het ook lang vol. Bepaal dus goed wat voor content jij wilt maken. Ik heb gekozen voor een blog omdat ik schrijven leuk vind. Ik vind het ook leuk om boeken te lezen en past het dus bij wat ik leuk vind. Jij moet hetzelfde voor jezelf bepalen. Maak jij liever een blog, podcast of video’s? Bepaal wat jij wel en niet wil en denk er goed over na. Kies eerst wat jij leuk vind en ga dan pas aan je doelgroep denken. Met elke soort content kan jij namelijk je doelgroep bereiken.

Wat wil je bereiken met het starten van jouw contentmarketing strategie?

Wat wil je bereiken met je content. Ik heb het hier al eerder over gehad, maar denk er goed over na. Wil jij graag werken aan het bouwen van een naam voor jezelf? Of wil jij graag meer conversies maken met je content? Stel weer duidelijke doelen op die passen in je niche en bij je content. Als je het lastig vind om je doelen te bepalen maak jezelf dan niet gek. Schrijf je eerste ideeën op. Je kan er later nog op terug komen.

Hoe bepaal ik mijn doelgroep voor mijn contentmarketingplan

Doelgroep

Wie is je ideale persona?

Bepaal wie jouw ideale persona is voordat je gaat starten met je contentmarketing. Je zou het ook kunnen omschrijven als volgt: wie is jouw ideale klant. Hoe oud zijn ze? Wat voor baan hebben zij? Welke hobby’s? Hoeveel geld verdienen zij? Het zijn simpele vragen, maar zo kom je erachter wie je ideale klant is. Beschrijf alles over je ideale klant zodat jij een goed beeld krijgt van wie zij zijn.

Welke vragen hebben jouw doelgroep?

Welke vragen kan jij beantwoorden in jouw contentmarketing aanpak? In mijn keyword onderzoek kwam ik erachter dat veel mensen vragen naar contentmarketing. Zij vinden het lastig om ermee te beginnen. Vandaar dat ik deze gids heb geschreven zodat jij een betere contentmarketing strategie kan maken.

Welke oplossing heb jij voor hun problemen?

Veel ondernemers hadden vragen over contentmarketing, maar wat was dan hun probleem? Ze hadden geen duidelijke manier gevonden om ermee aan de slag te gaan. Daarom heb ik de gids voor het starten met contentmarketing geschreven. Mijn oplossing is een gids. Jouw oplossing kan een wekelijkse vraag en antwoord zijn via Instagram en/of korte artikelen op LinkedIn. Je hebt al eerder bepaald welke content jij graag wilt maken. Maak oplossingen voor je klanten die jij kan maken met jouw gekozen media en content.

Het is dus belangrijk dat jij het leuk vind om een podcast te maken en dat die content past bij de vragen en problemen die jouw klanten hebben. Het is dus erg belangrijk dat het ook bij je persona past. Zo word je ook online nog beter gevonden en je doelgroep beter aangesproken.

Contentmarketing toepassen

Content

Hoe kom je op content ideeën?

Je hebt bepaald dat je een blog hebt en je weet wat de problemen en vragen je doelgroep heeft. Ga dan goed op onderzoek uit naar de zoekwoorden die jij het best kunt gebruiken in je content. Je kan tools gebruiken als Ubbersuggest of KWfinder. Vaak stellen mensen vragen in de Google Search balk. Kom erachter welke vragen zij stellen en maak je content het antwoord voor al hun vragen. Je zoekwoorden zijn dus erg belangrijk voor je vindbaarheid online. Dit geld voor Google Search, maar ook het platform YouTube.

YouTube is het nummer grootste zoekplatform na Google. Dus als je liever video’s maakt dan zit je uiteraard ook erg goed. Je kan ook kijken naar je concurrenten. Zoek je zoekwoorden op en kijk wie er allemaal bovenaan staan. Analyseer hun werk en kijk hoe jij het beter kunt doen. Let op dat je niet hun artikelen of video’s kopieert. Content kopiëren vind Google niet leuk en zullen ze je ook niet voor belonen. Maak je eigen unieke content met jouw persoonlijke touch.

Voice search

Mensen zoeken ook vaak dingen op door het in te spreken op Google. Hou hier rekening mee. De verwachtingen zijn dat mensen het steeds meer gaan gebruiken en dat de zoekwoorden dus ook langer worden. Lange zoekwoorden zijn ook belangrijk als je gevonden wilt worden. Dit komt omdat er meer mensen zoeken naar honden dan dat er mensen zoeken naar hondenvacht labradoedel. Jij word eerder gevonden op het zoekwoord hondenvacht labradoedel dan op het zoekwoord honden. Als je vaker bovenaan in Google komt dan kan je ook de meer concurrerende zoekwoorden gaan gebruiken in je content.

Maak visuele content

Mensen kijken graag naar visuele dingen. Daarom zijn platformen als TikTok, Instagram en YouTube ook zo groot. Ik maak mijn blogs visueel door passende afbeeldingen te gebruiken in mijn blogs. Onthoudt dus goed dat mensen graag visuele dingen willen zien. Laat je niet afschrikken als je een blog wilt schrijven. je kan namelijk ook video’s van andere mensen op jouw blog plaatsen of zelf een video over het onderwerp maken om extra waarde te leveren. Een blog is namelijk een SEO bom om hoger in Google te komen. Ik heb hier al eerder een blog over geschreven hoe jij kan starten met bloggen voor je onderneming.

Lees ook: 5 tips om dezelfde content te publiceren op verschillende kanalen + voorbeelden

Als je erover denkt om met video’s te beginnen dan wil ik je dat uiteraard zeker aanraden. Je kan een diepere relatie opbouwen dan dat je dat met een blog doet. Als het niet bij je past dan kun je uiteraard ook een blog, podcast of infographics maken. Die kun je ook visueel maken en je naamsbekendheid vergroten.

Hoe maak je een goed contentplan

Gebruik Social Media

Starten met contentmarketing kan een traag proces zijn. Door gebruik te maken van Social Media kan jij je content promoten en ook een goede relatie aangaan met je volgers en dus ook je ideale klant. Naast het plaatsen van berichten en foto’s raad ik je aan om live te gaan. Live gaan kan je echt goed focussen op je doelgroep en echt het dialoog aangaan. Zo kan je ook meer conversies krijgen als jij je eigen diensten en producten promoot als mensen een vraag of een probleem hebben. Zo kan jij jouw producten en diensten promoten zonder er een sales pitch van te maken.

Wees waardevol

Geef jouw volgers/kijkers/lezers/luisteraars waardevolle informatie. Probeer goede content te maken zodat zij echt toegevoegde waarde krijgen van jou. Gratis waardevolle content is belangrijk omdat je 2 verschillende mensen hebt.

Klant één is een klant die jouw tips leest en ze zelf toepast.

Klant twee is een klant die jouw kennis en ervaring wilt gebruiken omdat zij er zelf geen tijd of zin in hebben.

De eerste klant had nooit interesse in jouw product of dienst, maar kan jouw website/podcast of kanaal wel aanraden bij zijn kennissen, collega’s en vrienden. Klant 1 kan jou ook klanten opleveren die wel jouw product of dienst afneemt. Het is dus belangrijk dat jij goede informatie weggeeft om er wat voor terug te krijgen. Ik doe dit door onder andere door de gids voor het starten met contentmarketing te schrijven. Wees dus niet bang om gratis waardevolle content te delen. Als je niet waardevol bent en er een grote verkooppraatje van maakt zul je minder snel resultaten krijgen.

De gids voor het starten met contentmarketing is gemaakt zodat jij echt aan de slag gaat met je contentmarketing. Ga alle stappen nog is langs en gebruik de tips om jouw contentmarketing plan te maken. Klaar met jouw plan? Ga dan aan de slag zodat jij jouw onderneming online beter zichtbaar kunt maken.

Vind je het lastig om keuzes te maken en heb je behoefte aan coaching? Dan zijn de mannen van IMU een goede keuze voor jouw bedrijf. Wees je concurrentie een paar stappen voor of blijf achter. De keuze is aan jou.

3 reacties op “Gids voor het starten met contentmarketing”

  1. Pingback: 5 tips om dezelfde content te publiceren op verschillende kanalen (crossmediale communcatie) - Marketingblog over seo en content creatie

  2. Pingback: 10 Zoekmachine optimalisatie tips om hoger te komen in Google - Marketingblog over seo en content creatie

  3. Pingback: 12 Webshop marketing tips voor meer klanten en omzet - Marketingblog over seo en content creatie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *