GOEDE NIEUWSBRIEF BEGINNEN EN SCHRIJVEN (10 TIPS)

Goede nieuwsbrief beginnen en schrijven (10 tips)

Hoe maak ik een goede nieuwsbrief? In dit artikel leer je hoe je een nieuwsbrief kunt beginnen en schrijven met de volgende 10 tips.

In dit artikel krijg je een duidelijke stappenplan en tips voor het schrijven van een goede nieuwsbrief. Het stappenplan en de tips kun je dan naast je houden als je het even ‘’tussendoor’’ moet doen. Ik raad je het afraffelen van je mailing uiteraard af, maar als je het dan snel doet houdt dan wel het stappenplan aan. 

Stappenplan voor het maken van je nieuwsbrief

Dit stappenplan kun je naast je houden om de koers van je nieuwsbrief te bepalen. Dit stappenplan kun je zien als de algemene stappen voor het maken van een zakelijke e-mail. De 10 tips voor het beginnen en schrijven van je nieuwsbrief komen daarna!

4 stappen voor het maken van je nieuwsbrief

Stap 1: Wat is het doel van je nieuwsbrief? 

Wil jij de lezer van je nieuwsbrief informeren, amuseren, inspireren of activeren? Elke nieuwsbrief moet een doel hebben. Als jij een nieuw product hebt kun je informerende mails sturen en vervolgens activeren om een aankoop te doen. Ik adviseert je dan ook om een paar stappen vooruit te denken voor het schrijven van je aankomende nieuwsbrieven. 

Stap 2: Voor wie schrijf je de nieuwsbrief? (doelgroep)

Als je b2c en b2b klanten hebt, dan heb je ook al andere soorten nieuwsbrieven. In die twee groepen kun je zelfs ook weer meerdere groepen in hebben. Als jij professionele gereedschappen verkoopt aan elektriciens, timmermannen en aan de automotive sector, dan heb je daar ook weer een andere brief voor. Een automonteur heeft minder aan een hammer dan bijvoorbeeld een timmerman. 

Je kunt de doelgroep ook segmenteren op: 

  • Leeftijd
  • Geslacht
  • Opleidingsniveau
  • Woonplaats
  • Eerder koopgedrag
  • Interesses 

Stap 3: Wat is de behoefte van je doelgroep? 

Je weet nu wie jouw doelgroep is en wat jouw doel van jouw mail. Je kunt nu ook beter inschatten wat de behoefte is van jouw doelgroep. Daar kun je ook weer op inspelen als je het onderwerp en de eerste zin gaat schrijven. Die moeten beide passen bij de behoefte van jouw doelgroep, want anders klikken zij er niet op. Je moet dus goed bedenken wat de ontvanger verwacht en welke boodschap jij wilt overbrengen. 

Stap 4: Hoe komt je nieuwsbrief eruit te zien? (Structuur & Inhoud)

Je kunt nu de inhoud van je nieuwsbrief gaan bepalen. Verzamel alle onderwerpen die je in jouw nieuwsbrief aan de man wilt brengen. Je kunt inspelen op actualiteiten zoals trends en ontwikkelingen in jouw vakgebied. Verzamel ook aantrekkelijke video’s en foto’s over het onderwerp van je nieuwsbrief. 

Nu is het belangrijk om de volgorde en de structuur te bepalen van je nieuwsbrief. Begin bij het belangrijkste en werk naar minder belangrijke onderwerpen. Niet alle lezers lezen je nieuwsbrief helemaal. Door te beginnen met de belangrijkste onderwerpen kun je wel jouw nieuws delen. Als je een goede structuur hebt, dan is de kans groter dat iemand jouw nieuwsbrief helemaal leest. 

Dit doe je door: 

  • Sterke kop zinnen
  • Lange zinnen te vermijden
  • Hou je doel van je nieuwsbrief in het oog
  • Je teksten hebt afgestemd op het doel van je nieuwsbrief
Hoe maak ik een goede nieuwsbrief?

10 tips bij het maken van een goede nieuwsbrief

Tip 1: Nodig de ontvanger tot lezen

Het eerste wat de ontvanger ziet is het onderwerp en de eerste zin van je mail. Het onderwerp van je nieuwsbrief moet je dan ook nieuwsgierig maken en uitnodigen om jouw mail te lezen. Je kunt bijvoorbeeld een vraag als onderwerp hebben en de eerste zin een hint geven voor het antwoord op die vraag. Geef niet gelijk het antwoord weg, want anders gaan ze je mail niet lezen. Een pakkend onderwerp en eerste zin zijn belangrijk om meer kliks te krijgen op je mail.

Tip 2: Korte zinnen

Gebruik korte zinnen in je mail. Gebruik ook niet te veel vakjargon, want je lezer zoekt vaak kennis, en ij moet dat vertalen naar simpele taal. Korte zinnen zijn fijner om te lezen. Kijk maar goed naar de vorige twee zinnen 😉

Leesbare zinnen in makkelijk taalgebruik zijn dus belangrijk in je nieuwsbrieven. 

Tip 3: Overzichtelijke lay-out

De lay-out van je mail is ook belangrijk om een goede nieuwsbrief te schrijven. Begin elke nieuwsbrief met een goede titel, onderwerp zin en een herkenbare lay-out. Je kunt het zien als een verlenging van je huisstijl. 

Hoe schrijf ik een goede nieuwsbrief?

Tip 4: Stimuleer het delen van je nieuwsbrief

Zorg ervoor dat de lezer van je mail op een makkelijke manier jouw nieuwsbrief kunt delen. Zo kun jij nog meer mensen bereiken, en zelfs meer aanmeldingen krijgen voor jouw nieuwsbrief. Zo had ik pas geleden ook 4 extra aanmeldingen op mijn mailinglijst. 

Tip 5: Verleid je lezer

Een verrassende kop of een aanbod dat zij niet kunnen negeren zorgen ook voor meer kliks. Zo kun jij jouw gratis e-book, cursus of korting promoten. Dit kun je goed combineren met tip 1.

Tip 6: behoud de aandacht van je lezer

Mensen hebben een kortere concentratie bood dan een goud vis. Zorg ervoor dat je in een langere mail video’s en afbeeldingen gebruikt. Een goede verhouding van tekst en beeld is belangrijk om de concentratie van je lezer vast te houden. Dit geldt ook voor artikelen. Daarom gebruik ik mooie en ondersteunend beeldmateriaal om jouw aandacht vast te houden voor dit artikel. 

Wil jij ook artikelen schrijven of vind je het lastig om seo toe te passen voor jouw blogs? Download dan ons e-book over scoren met seo. Ben je gelijk even afgeleid 😉

scoren met seo lek media

Tip 7: Maak je onderwerp niet te lang

Nog een tip over het onderwerp? Ja, want zo belangrijk is die en blijft die ook. Een kort onderwerp is goed zichtbaar als je kijkt op je mail. Zo wordt die ook niet onderbroken en weet de lezer waar het over gaat. Let op dat het onderwerp van het mail nog wel in lijn is met jouw nieuwsbrief. 

Tip 8: Blijf top-of-mind

Korte nieuwsbrieven zijn vaak beter, dan hele lange. Een korte nieuwsbrief lezen mensen langer en kun je het onderwerp kort en krachtig houden i.c.m. een goede call-to-action. Een lange mail moet iemand langer zijn aandacht vast houden en als de mail niet bevalt of te lang is klikken zij weer weg. 

Ik raad je aan om te testen met je frequentie van je nieuwsbrief. Ik zelf kies er voor om maximaal één keer per week een mail te sturen naar mijn mailinglijst. 

tips voor het schrijven van een nieuwsbrief

Tip 9: Geef de lezer een doel

Als ik een mail stuur heb ik het vaak over een nieuw artikel die ik heb gepubliceerd. De lezer klikt op het onderwerp omdat ze daar graag meer over willen weten. Dan geef ik hen enkele hints/tips. Als zij dan nog steeds leergierig zijn kunnen zij meer lezen in het artikel. Ik geef hen een reden om het artikel te lezen, en maak het hen makkelijk om het artikel te lezen. Een klik op een afbeelding of link en zij kunnen beginnen met het verslinden van waardevolle content. 

Pssst… Wil jij op mijn mailinglijst, en altijd up-to-date zijn over marketing gerelateerde onderwerpen? 

Klik dan hier en je krijgt mijn e-book scoren met seo gratis! No-brainer lijkt mij. 

Tip 10: Controleer je mail 

Wij zijn allemaal mensen die fouten maken. Zelfs de beste schrijvers maken taalfouten en jij en ik dus (helaas) ook. Laat je mail dan controleren door een collega of kijk er zelf een paar uur later of de volgende dag nog even naar. 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *