Gratis zoekwoorden onderzoek uitvoeren
Een gratis zoekwoorden onderzoek uitvoeren: Wie wilt dat nou niet? Een zoekwoorden onderzoek is belangrijk om hoger te kunnen scoren in Google. Je kunt er niet vanuit gaan dat elke pagina die jij schrijft gelijk goed gaat scoren.
In dit artikel leer je meer over het uitvoeren van een gratis zoekwoorden onderzoek. Voordat ik dieper in ga op het onderzoek zelf wil ik eerst uitleggen wat zoekwoorden zijn.
Wat zijn zoekwoorden?
Zoekwoorden zijn woorden waar mensen op zoeken in een zoekmachine als zij iets zoeken. Pff… Ja het is nogal wat hé?
Als jij roze hardloopschoenen zoekt, dan zoek jij op roze hardloopschoenen in Google of een andere zoekmachine. Roze hardloopschoenen is dan het zoekwoord. Als een webshop het zoekwoord roze hardloopschoenen goed gebruikt op de website, dan kunnen zij hoog scoren in Google. Hoe hoger je scoort, des te meer tractie (meer omzet en meer klanten) je kunt krijgen.
Als iemand zoekt op roze hardloopschoenen Nike kopen, dan zijn zij eerder geneigd te kopen, dan dat zij zoeken op roze hardloopschoenen. Let dus ook goed op de zoekintentie van het zoekwoord.
Zoekwoorden zijn dus een onderdeel van zoekwoorden optimalisatie. Een zoekwoorden onderzoek kan dus bepalend zijn of een pagina wel of niet hoger gaat scoren.
Populaire zoekwoorden in Google
Moet ik dan populaire zoekwoorden voor Google gebruiken? Nee, als jij nu niet hoog scoort in Google, dan is de focus op populaire zoekwoorden niet verstandig. Je kunt pas goed scoren als je ook op minder grote zoekwoorden scoort.
Ik raad je aan om in het begin eerst te focussen op zoekwoorden die maandelijks tot 300 keer worden gezocht. UIteraard mag jij je wel focussen op zoekwoorden waar meer op wordt gezocht. Alleen is dat lastiger op hoger mee te scoren in Google. Begin dus eerst met de lagere zoekopdrachten en maak van elk zoekwoord een waardevol artikel. Let op dat je niet twintig artikelen over hetzelfde onderwerp schrijft. Maak dan een langer artikel over het onderwerp.
Ik focus met dit artikel op zoekwoorden onderzoek als zoekwoord, maar ik gebruik ook zoekwoorden waar minder vaak naar wordt gezocht. Zo combineer ik zoekvolumes en zoekwoorden met elkaar in één artikel.
Je moet eerst op de kleinere zoekvolumes gaan scoren voordat je kunt scoren op populaire zoekwoorden in Google.
Gratis zoekwoorden onderzoek uitvoeren: Van analyseren tot het bepalen van het juiste longtail zoekwoord
Disclaimer voordat je met het onderzoek aan de slag kunt gaan. Je moet eerst je klant kennen en weten waar zij op zoek zijn, en wat zij verlangen. Als je nog niet weet wie jouw ideale klant is, dan raad ik je aan om eerst een goed doelgroeponderzoek uit te voeren.
Nu kunnen wij echt van start.
Zoekwoorden tool
Om zoekwoorden te vinden heb je verschillende manieren. Je kunt het op gevoel doen. Je kunt zoekwoorden kiezen waarmee je concurrent scoort . En je kunt een tool gebruiken die jij de data achter zoekwoorden laat zien.
Ik gebruik zelf Ubersuggests van Neil Pattel als mijn zoekwoorden tool. Je hebt een gratis versie, en die is al goed genoeg om een zoekwoorden onderzoek uit te voeren.
Je weet al wat de klant wilt, je weet alleen nog niet hoe zij kunnen zoeken naar een product of dienst.
Als je meer wilt weten over Ubersuggest, dan raad ik je aan om het volgende artikel te lezen:
Zoekwoorden onderzoek met gratis tools
In het artikel laat ik je zien (met afbeeldingen) hoe je de tool gebruikt om zoekwoorden te vinden. Zo kun jij stapsgewijs een onderzoek uitvoeren met Ubersuggest.
Longtail zoekwoorden
Longtail zoekwoorden zijn zoekwoorden die uit meerdere woorden bestaan zoals ‘’roze hardloopschoenen’’. Veel zoekwoorden waar minder vaak naar wordt gezocht zijn vaak longtail zoekwoorden. Het fijne aan lange zoekwoorden zijn dat je minder concurrentie hebt en dat je dus sneller hoger kunt gaan scoren met een zoekwoord.
Als je naar mijn advies luistert om niet gelijk populaire zoekwoorden te gebruiken, kun je sneller gaan scoren dan dat je wel focust op zoekwoorden met een hoog zoekvolume. Longtail zoekwoorden zijn de basis van elke website die nieuwe is, en een kans wilt maken op zijn concurrentie.
Hoger scoren in Google kan lang duren, dus heb geduld en voer je strategie uit. Blijf dat herhalen, en je gaat vanzelf hoger scoren in Google.
Wist je dat het 6 tot 8 maanden kan duren voordat jouw zoekwoord pas kunt gaan scoren in Google?
Zoekwoorden optimalisatie is een traag proces, maar het is wel om jouw online autoriteit op te bouwen. Als bedrijven je beloven om voor een X bedrag elke keer een positie hoger kunt gaan scoren in de organische zoekresultaten, dan weet je dat dit niet kan. Als je het niet zelf wilt doen, dan moet je op zoek naar een goede marketing bureau.
Zoekwoorden vinden
Zoekwoorden vinden kun je dus doen met een tool als Ubersuggest. Je kunt aan de scores zien of het zoekwoord potentie heeft. Een zoekwoord waar 300 keer per maand naar wordt gezocht heeft vaak minder concurrentie dan een populair zoekwoord. Kijk goed naar welke zoekwoorden passen bij jouw ideale klant en noteer die.
Zo kun je over één onderwerp meerdere sub-onderwerpen hebben, en daar één groot artikel van maken. Dat heb ik zelf ook gedaan met dit artikel. Ook passen de zoekwoorden goed bij elkaar. Zoekwoorden vinden zijn de eerste belangrijke stap.
Zoekwoorden analyse
Je hebt een aantal zoekwoorden opgezocht en genoteerd. Filter nu alle zoekwoorden die dubbel zijn qua betekenis. Ook kun je kijken of je van een aantal zoekwoorden een compleet pakketje kunt maken over een hoofd onderwerp. Zo heb ik zoekwoorden vinden, zoekwoorden analyse en zoekwoorden bepalen gecombineerd in één artikel.
Je schrijft pagina’s voor mensen en niet voor Google. Als jouw teksten te geoptimaliseerd zijn, dan zijn ze vaak niet fijn om te lezen. Houd je teksten goed leesbaar voor mensen. Als jouw zoekwoorden onderzoek goed is uitgevoerd, en je hebt content gemaakt dan ga je vanzelf scoren in Google.
Zoekwoorden bepalen
Je hebt nu verschillende zoekwoorden uitgekozen. Filter ze nog één keer en bepaal welke zoekwoorden je wilt gaan gebruiken. Als je veel verschillende zoekwoorden hebt kun je ook kijken of je meerdere artikelen kunt schrijven als het andere onderwerpen zijn. Zo kun je gelijk voor meerdere artikelen de zoekwoorden bepalen, en hoef je alleen nog maar het schrijfwerk uit te voeren.
Ik begrijp goed dat je het lastig vindt om zelf aan de slag te gaan met seo. Het is een hoop werk, en je moet ook veel kennis hebben om de verschillende werkzaamheden uit te voeren. Je er ook voor kiezen om een seo specialist in te huren. Die help je met het bepalen van de juiste zoekwoorden, kan de teksten schrijven en weet wat je aan je website of webshop moet verbeteren om hoger in Google te kunnen scoren.
Wil je meer weten over het toepassen van SEO voor jouw webshop of website?
Dan heb ik een leuke en leerzame verrassing voor je. Alleen als je echt hoger wilt scoren in google. Want je gaat de tips die je hebt gelezen wel toepassen toch?
Om je nog meer te motiveren en om het je makkelijker te maken krijg jij van mij het E-boek Scoren met SEO (t.w.v. 10 euro) volledig gratis.
Starten met bloggen om hoger te scoren in Google
Wist je dat bloggen een goede manier is om hoger te scoren in Google en om een autoriteit te worden in jouw niche?
Je weet nu hoe je een goed gratis zoekwoorden onderzoek kunt uitvoeren. De geleerde stof kun je ook gebruiken om blog onderwerpen op te doen.
Wil je meer weten over bloggen?
Lees dan ook: De gids: Hoe schrijf je een goede blog? & Blog starten voor je onderneming