Hoe doe je zelf je eigen marketing?
Hoe doe ik zelf mijn marketing? Ik geef je een stappenplan waarop je moet letten als ondernemer om zelf je marketingactiviteiten uit te voeren.
In deze blog leg ik je uit wat belangrijk is om te doen als marketingactiviteiten zoals bezig zijn met social media. verwacht niet dat ik diep duik in de details. Ik heb deze blog geschreven zodat jij weet wat je kunt doen als ondernemer en hoe jij het kunt oppakken. Ik geef jou een stappenplan waarop jij je moet focussen als ondernemer. Ik verwijs je ook naar mijn andere blogs die meer informatie bevatten. Misschien dat ik ooit nog een boek schrijf over ”hoe doe ik zelf mijn marketing”, maar voor nu hou ik het nog even bij dit artikel.
Als marketing makkelijk was dan zou iedereen bovenaan in Google staan. Het is niet makkelijk en het gaat je zeker wat tijd en geld kosten. Het voordeel van je marketing is dat je het ook kan automatiseren en uiteindelijk minder tijd eraan kwijt bent op het langere termijn. Zie marketing als een investering die heel even de tijd kost, maar die je wel op langer termijn veel geld kunt opleveren.
Een blog is daar een goed voorbeeld van. Het is een uur tot twee uur eraan werken, maar dan heb je wel content die kan worden gevonden in Google. Op langer termijn kan jij je gewerkte uren makkelijk terug verdienen. Zo zie jij het nu misschien niet, maar wanneer je het hebt geproefd weet je dat het werkt.
Stappenplan: Hoe doe jezelf je marketing?
Website maken/onderhouden
Een website is je online visitekaartje. Als jij kledingwinkel hebt dan kan jij er ook een webshop bij maken. Zo kunnen mensen zien wat jij voor kleding verkoopt. Ook kan je dan online gaan verkopen. Een website is een must have.
Ik heb een marketingblog. Ik kon ervoor kiezen om puur en alleen een blog te hebben op mijn website. Ik heb daarvoor niet gekozen omdat alleen een blog erg simpel is. Ik heb een homepagina waarin ik mijn website in een nutshell laat zien en de bezoekers doorschakel naar mijn blog en de over ons pagina. Ook kan ik mijn website later altijd nog verder uitbouwen zoals een webshop aan mijn site koppelen.
Je website hoeft niet gelijk perfect te zijn. Uiteraard moet je wel goed vindbaar zijn voor je doelgroep en huidige klanten. Een minder mooie website met goede seo is beter dan slechte seo op een mooie website.
SEO optimaliseren om hoger te scoren in Google
SEO is het cruciaal als jij gevonden wilt worden op het internet. SEO zijn bepaalde zoekwoorden waar jij op gevonden wilt worden. Als jij een webshop hebt met alleen roze kleding dan ga jij bijvoorbeeld zoekwoorden gebruiken als: roze sjaal, roze zomer sneakers en roze accessoires voor dames. Als jij je SEO optimaliseert naar jou ideale klant kun je veel meer halen uit jouw website. Alleen een website is niet genoeg. Je moet natuurlijk ook worden gevonden in Google. Ik raad je aan om een blog te koppelen aan je website en elke week één blog te plaatsen waarin jij door middel van storytelling jouw producten en/of diensten promoot. Een goede zoekwoorden-checklist is erg belangrijk om jouw SEO te verbeteren.
Je kan een outfit maken met jouw roze accessoires en daar een blog over maken. Beschrijven bij welke gelegenheden je ze kan dragen bijvoorbeeld. Zo kan je voor vrije tijd, daten en werk kleding outfits verzinnen en jouw producten promoten. Onthoud wel goed dat jij de lezer eerst waarde bied voordat je jouw producten promoot. Je moet niet schreeuwerig overkomen. Gebruik goede storytelling en zo kun je extra inkomen genereren. Een blog starten kan je online vindbaarheid op langer termijn vergroten.
Je hoeft niet per se een blog te hebben. Je kan er ook voor kiezen om een podcast of YouTube kanaal te starten. Als jij extra content wilt maken kies dan iets wat bij jou past. Als jij het niet leuk vind om te schrijven en wel leuk vind om te spreken kun je beter een podcast starten. Ben je bang om op video te komen, maar je vind het wel leuk kan je het gewoon proberen. Wees niet bang om uit jouw comfortzone te komen. Het is misschien een beetje eng, maar als je het echt graag wilt moet je het gewoon proberen.
Omdat ik het super tof vind dat je mijn blog leest heb ik een verrassing voor je onderaan deze pagina. Stille hint: Het is gratis en een boek.
Lees ook: Hoe werkt Yoast Seo in WordPress
Google Analytics
Veel ondernemers hebben een website, maar monitoren niet hun data. Met Google Analytics kun jij je bezoekers traceren. Als jij een advertentie hebt lopen dan kun jij zien in Google Analytics hoeveel mensen erop je website zijn gekomen. Ook kun jij je organische en social media refferal links terugzien in de data. Zo kan je zien hoeveel bezoekers je hebt, maar ook waar zij vandaan komen. Data is in online marketing erg belangrijk. Weten waar je doelgroep zit en hoe zij jouw vinden is erg belangrijk. Google Analytics geeft jou duidelijke inzichten.
Google Ads
Met Google Ads kan jij advertenties plaatsen op google. Als jij nieuwe producten hebt dan kan jij die adverteren op Google. Vaak zie jij onder andere bovenaan advertenties staan. Dit heet ook wel SEA. Dat is hetzelfde als SEO en het gebruiken van zoekwoorden, maar dan betaal je voor de zoekwoorden ”roze accessoires voor vrouwen”. Je moet wel goed kijken wat jouw maandelijkse budget is. Probeer dan specifieke zoekwoorden te vinden voor advertenties. Zo kun jij dus ook meer bezoekers krijgen als jij de juiste zoekwoorden gebruikt.
Het is belangrijk dat je zoekwoorden zo specifiek mogelijk zijn naar de producten die jij promoot. Als jij roze accessoires promoot dan wilt de bezoeker via de link niet uitkomen op roze jurken. Zij zijn namelijk op zoek naar roze accessoires. Wees dus specifiek naar de zoekwoorden die jij gebruikt in Google Ads om meer inkomsten te genereren voor jouw onderneming. Als iemand op jouw advertentie klikt kost dat jou namelijk geld.
Een tip die ik je wil meegeven is dat je het best lange zoekwoorden kunt gebruiken, omdat die vaak goedkoper en specifieker zijn. iemand die naar roze oorbellen zoekt zijn al op zoek naar roze oorbellen dan mensen die zoeken naar oorbellen. Zij zijn meer aan het oriënteren dan de mensen die zoeken naar roze oorbellen voor dames. De mensen die zoeken naar roze oorbellen zijn eerder geneigd om roze oorbellen te kopen.
Social media marketing: Hoe doe ik zelf mijn social-mediamarketing?
Social-mediamarketing is erg belangrijk voor extra bezoekers op je website. Je vindbaarheid in Google is belangrijk, maar je kan via meerdere kanalen bezoeker krijgen. Social Media is daar ook een goed platform voor. Social media kun jij ook goed de persoonlijke kant laten zien van jezelf en jouw bedrijf. Het is belangrijk om een relatie op te bouwen met jouw klanten. Zo kun jij van één klant een ambassadeur maken die vaker roze kleding en accessoires bij je gaat kopen. Iemand waarmee jij een goede band hebt (relatie) is eerder geneigd om vaker iets bij jou te kopen. Je contentmarketing is dan ook belangrijk. Zie social media als een extensie van jouw bedrijf en haar normen, waarde en persoonlijkheid.
Lees ook: 5 tips om dezelfde content te publiceren op verschillende kanalen & De voordelen van social-mediamarketing
Ik gebruik social media niet alleen om mijn blogs te promoten, maar ook om een goede relatie op te bouwen met mijn lezers van mijn blog. Ze krijgen extra tips (waarde) waardoor zij eerder geneigd zijn om vaker mijn blogs te lezen. Uiteraard promoot ik mijn blogs wel, maar ik doe dat niet altijd. Ik probeer waardevolle content te ontwikkelen zodat zij uit zichzelf naar mijn website gaan. Social Media is vandaag de dag een lange termijn project. Het duurt eenmaal lang om een grote fanbase te hebben. De tip die je hieruit moet halen is dat je niet gefixeerd moet kijken naar hoeveel volgers je hebt. Je moet kijken naar hoeveel ambassadeurs van jouw merk je hebt. Een bedrijf met 10.000 volgers kan minder conversies hebben dan een bedrijf met 2.000 volgers.
Werk aan je relatie met jouw volgers en ga ook aan de slag met adverteren via Facebook, Instagram en LinkedIn. Test wat wel en niet werkt. Ga niet gelijk honderden euro’s uitgeven. Test eerst wat werkt en verbeter dat. Daarna kun je een groter budget bepalen.
Social media optimaliseren
Social Media staat niet stil daarom moet je het blijven optimaliseren. Ditzelfde geld ook voor een website. Het is niet een stilstaand iets. Hoe actiever je bent op beide is beter dan dat je er helemaal niets mee doet. Als jij daar niet veel zin in hebt dan kan je het uitbesteden of een bedrijf inschakelen die al het voorwerk al heeft gedaan. Ik investeer ook in cursussen om mijn bedrijf beter te maken. Ik wil leren van de beste in de marketingwereld zodat ik mijn klanten zo goed mogelijk kan helpen. Ook doe ik dat voor de lezers van mijn blog. Ik wil jou zoveel mogelijk waarde bieden als ik kan. Ik geef jou graag tips en tricks over Social Media, SEO en content creatie. De juiste skills leren is dus belangrijk om beter te worden als ondernemers en marketeer. Op deze manieren kan jezelf je marketing doen voor jouw bedrijf.
E-mail marketing: Hoe doe ik zelf mijn email marketing?
Je hebt veel e-mail marketing software. Ik zelf vind mailchimp erg fijn. Ik adviseer je om zelf ook goed onderzoek te doen naar jouw eisen en wensen en kies dan een geschikte software. Met e-mail marketing kan je extra inkomen genereren. Dit word er gezegd over e-mail marketing. The money is in the list. Een bezoeker op jij website is soms maar eenmalig. Wat nou als je die bezoeker op jouw e-maillijst krijgt? Zo kan je diegene toch nog vaker naar jouw website krijgen en meer geld aan hen verdienen. Veel webshops doen dat door een kortingscode te geven als iemand zich aanmeld voor hun e-maillijst. Als jij een dienst hebt kun je een e-book schrijven en die gratis aanbieden als weggever. Je kunt dus op meerdere manieren een e-maillijst opbouwen.
E-mail marketing klinkt volgens sommige ouderwets, maar weet dat het nog steeds een goede manier van marketing is. Je kunt er namelijk veel extra inkomsten genereren voor jouw onderneming.
Ga aan de slag!
Ik heb jou een stappenplan gegeven wat jij moet doen. Ik heb je vraag: Hoe doe ik zelf mijn marketing? Beantwoord met de bovenstaande stappenplan. Ik snap dat je er misschien van geschrokken bent van wat je allemaal wel en niet kunt doen. Ik raad je aan om deze stappenplan te volgen om succesvol te worden met jouw onderneming.
Wil jij graag je marketing activiteiten verbeteren? En wil jij echt succesvol worden en doe je maar wat? Probeer je af en toe wat je leest online en snap je niet goed hoe het werkt?
Je tijd als ondernemers is kostbaar. De mannen van IMU bv hebben een coachingstraject die jou echt succes oplevert. Of wil je liever niet succesvol worden? Wees niet bang om te investeren in je bedrijf. Wees je concurrentie een paar stappen voor door met de beste marketeers aan de slag te gaan.