Instagram tips voor ondernemers
Instagram tips voor ondernemers waar jij mee aan de slag kunt gaan. In dit artikel krijg je tips hoe jij meer kunt doen met je Zakelijke Instagram account.
Wees herkenbaar
Veel ondernemers zetten als profielfoto op Instagram hun logo. Uiteraard is dit goed, maar het gaat veel verder dan dat. Wanneer jij een bericht plaatst op Instagram moet de kijker van het bericht kunnen zien dat jij het bent. Dit kun je doen door je eigen stijl te creëren. Jouw stijl kun je afleiden van je huisstijl (o.a. kleuren en lettertype). Je kunt dat doen door bepaalde muziekstijlen, kleuren, lettertype’s, mascottes of bijvoorbeeld door een medewerker van je bedrijf als influencer in te zetten voor je eigen Instagram account.
Instagram is een groot platform en jij moet echt proberen om op te vallen onder jouw doelgroep. Dit doe je dan ook door echt content te maken voor jouw doelgroep en product/dienst. Als je iedereen wilt bereiken, bereik je niemand. Het is dan ook erg belangrijk dat jij je als ondernemer echt focust op jouw doelgroep. Dit zijn de Instagram tips voor ondernemers. Goede content voor de juiste doelgroep en je bent klaar om op Instagram te knallen.
Straal je persoonlijkheid uit
Top, je hebt nu een herkenbare Instagram account, maar nu moet je nog berichten maken voor je account. Dit doe je dus ook door je huisstijl toe te passen op je berichten, maar vergeet ook je persoonlijkheid niet in je berichten. Je bedrijf is een verlenging van jou als persoon en wees dus niet bang om jouw persoonlijkheid te gebruiken in de content. Ook is het belangrijk om persoonlijk contact te hebben met je volgers en mensen die op jouw profiel zijn gekomen. Dit doe je door te reageren op reacties en via de directe berichten. Ga echt het dialoog aan en werk aan je relatie met jouw volgers. Aan een relatie werken kost tijd, maar zo komen er wel ambassadeurs voor je merk op het lange termijn.
Verschillende soorten content voor je zakelijke Instagram account
Normale feed
Op de normale feed kun je onder andere foto’s quote’s en video’s plaatsen. Deze stukken content moet je zo maken dat je huisstijl erin terugkomt en dat de content waarde biedt voor je volgers. Dus als jij een zwart met rode huisstijl hebt probeer dat dan in het bericht terug te laten komen. Kijk is naar de grote bedrijven van Nederland en haal daar inspiratie vandaan. Zij weten hoe het spelletje werkt en huren de beste mensen in uit het social mediavakgebied. Let op kopieer het niet 1 op 1, maar haal er ideeën uit dat jij weer kunt gebruiken. Als zij quote’s gebruiken kan dat ook passen bij jouw onderneming. Zoek/verzin 10 quote’s en plaats er één per week. Zo heb je voor 10 weken elke woensdag bijvoorbeeld een quote. Dat kun je ook doen met foto’s van je producten of projecten die jij hebt uitgevoerd bij een klant. Tip: vraag of je klant het ook weer op zijn Instagram story deelt zodat jij meer aandacht krijgt van eventuele nieuwe volgers en dus ook potentiële klanten.
IGTV
Instagram tv kun je goed vergelijken met YouTube video’s. Hier kun jij hoogtepunten delen van je podcast of een interview. Je zou zelfs ook je langere filmpjes kunnen plaatsen in je normale feed en daarna moet de kijker naar IGTV gaan. Dit kunnen zij doen d.m.v. het IGTV icoontje links onderin aan te klikken. Als jij video’s wilt plaatsen raad ik je aan om je tekst eronder te zetten. Niet iedereen kijkt een filmpje met het geluid aan in de normale feed. Bij IGTV gaat dat wel automatisch, maar dan moeten zij wel hun geluid op hun telefoon aan hebben. CC add subtitles, Spext en Actieve stem (alleen voor IOS) zijn goede apps en websites om je audio te vertalen naar subtitles onder je video. Actieve stem is een app voor eenmalig 3,49 en de andere twee kosten 0,25 euro per minuut. IGTV is een goede Instagram tip voor je onderneming als jij graag met videoformaten werkt.
Stories
Instagram stories is tegenwoordig belangrijker dan je normale feed. Hier kun je echt de interactie aangaan met je volgers. Ditzelfde geld ook voor IGTV. In je stories kun je ook livestreamen. Zo kun je een live vraag en antwoord doen met je volgers. Als jij een bedrijf hebt in de retail kun je bijvoorbeeld mensen vragen laten stellen over jouw producten en persoonlijk advies geven. Het gesprek voeren is dus erg belangrijk. Het fijne aan livestreamen is dat je aan èèn persoon advies geeft en dat meerdere mensen jouw toegevoegde waarde zien. Als je live bent kom je ook vooraan in de lijst te staan bij je volgers. Zo trek je ook meer de aandacht. Ga ook niet zo maar live, maar laat je volgers het weten. Werk er een beetje naartoe zodat je zo veel mogelijk kijkers kunt krijgen.
Ga mee met de trends
Trends komen en gaan, maar je moet er wel aan meedoen als het bij jouw bedrijf past. Bijna alle trends kun jij inzetten of iets van maken voor jouw onderneming. Je had een Instagram stories post over favoriete voedsel en snacks. Jij kan dat ook doen voor jouw als ondernemer en deel dat weer met jouw volgers. Daarna kun je een vraag stellen wat de volger zijn favoriete eten is. Zo kun je het gesprek beginnen en werk je aan je relatie. Je moet dus niet altijd alleen maar je producten en diensten spammen, maar echt een relatie opbouwen. Dus maak een goede mix tussen business en je persoonlijkheid. Vooral als klein bedrijf of eenmanszaak kan je hierin uitblinken.
In het begin van Instagram deed haast niemand iets met IGTV. Nu is IGTV al wat groter en kijk ik zelf ook elke dag wel 1-3 video´s op IGTV. Zo zie je maar weer dat meegaan met de trends en het gebruiken van de tools je Instagram echt een boost kunt geven. Als jij nu al jaren hetzelfde doet op Instagram, probeer dan een andere richting op te gaan en gebruik livestreamen, stories, IGTV en de trends meer om je social mediaplatform verder te laten groeien. Sommige bedrijven had ik nooit leren kennen als IGTV niet had bestaan. Instagram geeft joouw de mogelijkheid om nog meer op te vallen. Gebruik de tools en je bent één stap dichterbij een betere contentmarketing strategie
De instagram tips voor ondernemers in het kort:
- Ga het dialoog aan met je volgers
- Gebruik de tools die Instagram je biedt
- Gebruik niet alleen de normale feed, maar ook stories en IGTV
- Laat je huisstijl in elk bericht terugkomen
- Wees persoonlijk
Als jij echt wilt werken aan je onderneming dan raad ik je echt de online marketing tornado aan. Het boek is de blauwdruk voor een online wervelende business. Ik zelf heb het boek ook gelezen en ik merk nu al de resultaten van mijn werk. Dus als jij meer wilt dan alleen Instagram tips voor ondernemers en echt wil werken aan jouw bedrijf dan is dit het boek dat je moet kopen.