Marketing funnel

Wat is een marketing funnel en hoe pas je hem toe?

Een marketing funnel geeft goed in kaart welke stappen een prospect moet maken voordat hij klant bij je wordt. Het zijn dus eigenlijk alle stappen die een potentiële klant maakt voordat zij zich gaan binden met je bedrijf. 

In dit blog leggen we uit wat een funnel is en hoe je hem goed kan toepassen op je eigen bedrijf.

 

Wat is een marketing funnel?

Een marketing funnel geeft goed weer welke stappen een potentiële klant zet, voordat ze klant bij je worden. De beginfase van een funnel is dat iemand op zoek is naar een product of dienst en de laatste fase is dat zij niet alleen klant worden, maar ook met je bedrijf gaan binden. Het doel is dus om terugkerende klanten te krijgen die geloven in je merk, producten en/of diensten. 

Een marketing funnel zorgt ervoor dat prospects die niet passen bij je bedrijf uit de funnel worden gefilterd en dat je ideale klant aan het einde van de marketing trechter overblijft.

Marketing funnels zorgen ervoor dat je een prospect kan interesseren voor je product of dienst, verleiden om voor je business te kiezen en ervoor te zorgen dat zij een terugkerende betalende klant worden.   

Uiteraard zitten er dus meerdere fases in een marketing funnel. De verschillende stappen die een prospect moet maken leggen we je bij het volgende kopje uit. 

Welke fases zijn er in een marketing funnel?

In dit blog item leggen we je het 6b-model uit. Er zijn verschillende soorten marketing funnels, maar eigenlijk gaan ze allemaal om hetzelfde principe. Hoe kan je van een prospect een terugkerende klant maken die een ambassadeur wordt van je bedrijf? 

Het 6b-model is daar in onze ogen het perfecte model voor, omdat het model eenvoudig is uit te leggen aan niet marketeers. 

Straks leggen we je alle stappen van het 6b-model uit, maar eerst willen we je uitleggen waarom het verstandig is om een online marketing funnel te gebruiken voor je eigen business.

Waarom is een marketing funnel belangrijk? 

In een marketing funnel trek je prospect aan door je social media, landingspagina’s, blogs of advertenties. Wanneer een prospect in je marketing trechter komt, maken zij verschillende stappen en worden zij uiteindelijk een betalende klant. 

Een marketing funnel zorgt ervoor dat een prospect op het juiste moment wordt geïnformeerd. 

Wanneer een prospect net op je website komt, gaan zij niet direct iets kopen. Zij moeten eerste verleid worden door je social media content, blogs of klantenservice als zij een vraag hebben over je product of dienst. 

Op het moment dat ze zijn verleid kunnen zij beslissen of ze wel of niet van je kopen. 

Een marketing funnel is belangrijk om potentiële klanten die niet je ideale klant zijn uit de online marketing trechter te filteren en je ideale klanten overhouden. 

Waarom is een marketing funnel dan belangrijk? Een funnel is belangrijk om: 

  • Potentiële klanten die niet bij je bedrijf passen uit de funnel te filteren;
  • een band opbouwen met de potentiële klanten die juist wel bij je bedrijf passen.
Marketing funnels

Wat is het verschil tussen een (digital) marketing funnel en een customer journey?

Een marketing funnel is uit de ogen van een organisatie. Welke stappen wilt bedrijf X dat een potentiële klant gaat maken? Het bedrijf zoekt dus eigenlijk uit van een ideale klantreis is voor hun potentiële klanten. 

Een customer journey is vanuit de ogen van een klant en hoe hij de klantreis ervaart. Welke stappen maakt een potentiële klant voordat hij converteert tot een betalende klant? Wat vindt hij belangrijk? En bij welk proces haakt hij af?  

Een marketing funnel en een customer journey kunnen elkaar versterken. Door de marketing funnel te maken met de inzichten die je krijgt uit de funnel en de customer journey kan je de klantreis optimaliseren voor de klant. 

Dit kost uiteraard tijd, maar dit kan er wel voor zorgen dat je conversie groter wordt. Wist je dat 2% een gemiddelde conversiepercentage is? En dat klanten vaak 6 tot 9 contactmomenten nodig hebben om een product of dienst van je te kopen? 

Een marketing trechter en een inzichtelijke klantreis kan ervoor zorgen dat je meer klanten laat converteren als je de funnel goed inricht en blijft verbeteren.

Hoe werkt een marketing funnel? 

in dit blog gebruiken we het 6b-model. Bij dit model wordt de funnel in zes fases verdeeld waar de potentiële klant doorheen moet lopen voordat zij een terugkerende klant worden. 

De 6 fases van een online marketing funnel zijn: 

  • Bezoeken
  • Boeien
  • Beslissen
  • Bestellen
  • Betalen
  • Binden

Alle stappen van een (online) marketing funnel uitgelegd:

Nu leggen we je de 6 fases aan je uit, want nu heb je waarschijnlijk een paar ideeën of je vindt het nog een beetje lastig om te begrijpen. En daarom hebben we alle stappen van het 6b-model uitgeschreven en geven we je een paar voorbeelden. 

Fase 1: Bezoeken – het krijgen van bezoekers 

De eerste stap in een marketing funnel is het krijgen van bezoekers. Het is dus belangrijk dat je ervoor zorgt dat je bezoekers krijgt op je website/webshop, social media kanalen of je app. Een bezoeker is vaak een prospect. Dit houd in dat een persoon vaak bewust, maar soms onbewust op zoek is naar een oplossing voor hun probleem, een antwoord op hun vraag of een behoefte te vervullen. Jij kan dat met je product of dienst waar maken. Voordat zij zaken met je kunnen doen moeten eerst weten dat je bedrijf überhaupt bestaat. En daar komt marketing bij kijken. 

Natuurlijk kan je mond tot mondreclame krijgen van je bestaande klanten, maar voor veel bedrijven is dit nog niet voldoende of nog in de beginfase, dus je moet meer klanten krijgen. 

Je moet er dus voor zorgen dat je meer bezoekers krijgt op je website, app of social media kanalen. Als voorbeeld nemen we je website met je diensten of je webshop met producten. Dit zijn dan ook de eindbestemmingen, want daar kunnen ze een product bestellen of een offerte aanvragen.  

Om meer verkeer naar je website te krijgen kan je adverteren in Google (SEA) of adverteren op social media. Naast advertenties kan je ook organisch mensen bereiken in de zoekresultaten van Google (SEO), maar je kan ook organisch mensen bereiken op verschillende social mediakanalen. 

Het plaatsen van een foto op Insta, een video op TikTok of een tekst + foto op LinkedIn. Via verschillende manieren kan je mensen interesseren in je bedrijf, product en/of dienst en zo kan je ook meer bezoekers krijgen op je website. 

Wil je weten hoe ze op je website zijn gekomen? Dan kan je Google analytics en Google Search console gebruiken. Google Analytics geeft weer van welk platform ze op je website zijn gekomen, hoe lang ze op je website blijven, welke pagina’s ze bekijken en Google Search console laat alle zoekwoorden zien die potentiële klanten hebben gebruikt en je pagina in Google hebben gezien en of ze erop hebben geklikt. 

Online marketing funnel

Fase 2: Boeien – interesse van de bezoeker

Je hebt een bezoeker op je social media kanaal, app of website. Nu is het belangrijk om de bezoeker te boeien. Je moet de potentiële bezoeker interesseren om tijd en energie in je te investeren. 

Dit kan je op verschillende manieren doen. Zorg voor een professioneel ogende website met waardevolle content voor de bezoeker. Dit geldt ook voor je social media kanalen. Mooie foto’s, goed stukjes tekst en geef ze een duidelijk doel. Stuur ze naar je website en geef ze er iets voor terug.

Geef je bezoeker een reden

Wil je dat ze naar je website gaan? Zorg dan voor een reden dat ze daar naar toe gaan. Je kan ze korting geven, resultaten delen van een onderzoek of een gratis ebook met verschillende tips die ze gratis kunnen downloaden. 

Een ebook, onderzoek of korting kan je perfect via je website promoten. Een pop-up na 30 seconden voor 5% korting of een ebook over vakinhoudelijke tips voor je potentiële klant. Zorg er wel voor dat de tips goed zijn en dat mensen er echt mee aan de slag kunnen. 

Geef je bezoeker een doel

Een potentiële klant boeien kan dus op verschillende manieren, maar je moet ze wel een reden en een doel geven. Vaak proberen we dat mensen onze artikelen lezen, want hier geven we veel waarde weg. Maar uiteraard promoten we ook ons eigen ebook hier en daar ;-). 

Door gratis informatie en kennis te bieden kan je mensen het doel geven om hun email te geven in ruil voor korting, een ebook, resultaten van een onderzoek of een demo/proefperiode. 

Je hebt geen excuus want het werkt voor alle type bedrijven die er zijn. Er is altijd wel een ebook, tips, onderzoek of demo dat je kan promoten op je website. Weet je nog? Je hebt gemiddeld 7 contactmomenten nodig voordat er iemand bij je koopt. Met een mailinglijst kan je dat bereiken, maar geef ze wel een reden om hun mailadres te geven, want simpel inschrijven op een nieuwsbrief komt niet vaak meer voor. Uiteraard kan je deze optie wel geven in een groot blog item zoals deze. Maar we geven je liever een tof ebook waarmee je hoger in Google kan gaan scoren voor terug. Moet je uiteraard wel wat voor doen (hint: mailadres). 

Fase 3: Beslissen – koopbeslissing

In deze fase gaat een bezoeker een keuze maken tot het wel of niet kopen van je product of dienst. Zij gaan je dienst of product vergelijken met die van je concurrenten en trekken daaruit conclusies. 

Het is dus belangrijk om te weten wat je doelgroep belangrijk vindt. Welk probleem hebben zij en wat is de oplossing? Het is belangrijk dat je op je website, social media en andere platformen laat zien dat jij hun de oplossing biedt voor hun probleem. 

Komen ze via Google op je website? Zorg er dan voor dat je (landings)pagina goed is ingericht om de bezoeker van dienst te kunnen zijn. 

Welke factoren zijn belangrijk?

Je USP’s zijn belangrijk. Wat bied jij wel wat de concurrenten niet bieden? Kan je sneller leveren, heb je scherpere prijzen of is je klantenservice super goed? Je moet punten hebben die je kunnen onderscheiden van je concurrenten. Benoem die punten op je (verkoop)pagina en maak een kort lijstje. 

Geen afleiding. Het is belangrijk dat je niet veel keuzes geeft op je pagina. Als je een webshop hebt is dat logisch, maar dan kan de bezoeker gebruik maken van filters. Bij elke andere pagina niet. Het is dus belangrijk dat je niet 10 knoppen hebt waaruit een bezoeker kan kiezen. Hoe meer knoppen, hoe minder snel iemand gaat kiezen. Heb je maar 1 knop? Dan geef je de bezoeker maar één doel. En je hebt dan dus 50% kans dat zij er op klikken. Geef ze wel de optie om ook contact met je op te nemen, maar dat kan je ook doen via een hyperlink naar je contactpagina. 

digital marketing funnel

Blijf je pagina’s optimaliseren!

Heb je een pagina gemaakt? Kijk dan goed naar de statistieken. Hoeveel verkopen genereer je? Weet je dat niet? Zorg er dan voor dat je dit wel kan doen. Wist je dat het veranderen van een knop naar een kleur die niet in de huisstijl is van je website conversie kan verdubbelen? 

Het veranderen van een knop, tekst aanpassen, foto’s toevoegen of een video toevoegen kan al voor meer conversie zorgen. Het testen van je pagina wordt ook wel A/B testen genoemd. Je test dan een pagina. Een leuk voorbeeld hiervan is wanneer je 50% van de bezoekers een roze knop laat zien en aan de andere 50% een gele knop. Heeft de roze knop 3,4% meer conversie? Dan kies je uiteraard voor de roze knop. Geen verschil? Test dan de kleur die je altijd al hebt gebruikt tegen een andere kleur die niet in je huisstijl zit. Het moet er dus echt uitspringen. 

Fase 4: Bestellen – offerte aanvragen, reserveren of product bestellen

Bestellen is een brede term. Een bezoeker kan een offerte aanvragen, een tafel reserveren, een formulier invullen voor het downloaden van een e-book of een product bestellen in je webshop of app. 

Het is belangrijk dat je het bestelproces zo eenvoudig mogelijk maakt voor de potentiële koper. Hoe meer gegevens je van ze vraagt of hoe meer keuzes zij moeten maken, kan ervoor zorgen dat ze gaan twijfelen en je product niet bestellen. 

Ook is een goede klantenservice belangrijk. Reageer je snel of beantwoordt je mailtjes pas na 3 dagen? Dit zijn factoren waarom iemand kan afzien van een bestelling, een reservering te annuleren of een aanvraag niet op te sturen. 

Fase 5: Betalen – van bezoeker tot klant

In deze fase heeft de bezoeker maar één doel nodig en dat is het product of dienst bestellen en betalen. Voordat je dit kan doen heb je het vertrouwen nodig van de bezoeker. In de vorige vier stappen heb je dit kunnen bewijzen. 

Ook is het belangrijk dat het eenvoudig is om te betalen. Als je een webshop hebt en je kan alleen met PayPal betalen dan is er een grote kans dat je veel klanten niet meer koopbereid zullen zijn. 

Kunnen zij achteraf, met een creditcard en met iDeal betalen? Dan is er een grotere kans dat zij het bestelproces wel afronden, omdat je de bezoeker verschillende bekende opties geeft. Is PayPal dan slecht? Nee dat niet, maar als je klant daar niet mee gewend is om mee te betalen en dat is je enige betaaloptie dan schrikken ze af. Het is dus belangrijk dat je een klant een keuze geeft. 

Onderzoek hoe je doelgroep het liefst betaalt, is dus belangrijk om hun koopbereidheid te vergroten. 

Funnel marketing

Stap 6: Binden – terugkerende klant 

Nadat een bezoeker een klant is geworden, is het belangrijk om hem te binden aan je bedrijf. Je weet nu wat zijn behoefte of oplossing is voor zijn probleem. Je hebt dus eigenlijk al een streepje voor. 

Hoe kan je er voor zorgen dat zij een terugkerende klant worden? Het aanbieden van gepersonaliseerde aanbiedingen of producten die perfect passen bij het product dat zij eerder hebt gekocht zijn hier goede voorbeelden van. 

Het uiteindelijk doel is dat zij ambassadeur van je merk worden. Apple is daar een goed voorbeeld van. Er zijn genoeg fans (zoals ik) die het liefst elk snufje van Apple kopen. 

Wanneer iemand vraag: ‘’ik heb een telefoon nodig, weet jij nog een goed model?’’ en jij antwoordt met: ‘’De nieuwe iPhone is echt een aanrader. Ik heb alle YouTube video’s gezien en het is echt een top telefoon. Wist je dat… ?’’ En je gaat maar door. Dat is dus een ambassadeur van een merk. Misschien een beetje overdreven, maar je snapt mijn punt, hoop ik. 

Een klant wordt niet een ambassadeur van je merk als diegene voor het eerst een iPhone koopt. Hier gaan wel wat jaartjes overheen, maar het is wel het einddoel. Als je een langere periode een klant tevreden houdt en blijft innoveren kunnen zij fan worden van je merk. 

Klanttevredenheid kan je goed terugzien in reviews, feedback via social media en door ingevulde enquêtes van klanten.  

Conclusie: Marketing funnel

Het doel van een marketing funnel is dus om van een bezoeker een ambassadeur te maken van je merk. Maar voordat je dit kan bereiken is het belangrijk om alle stappen uit het 6b-model te toetsen en te blijven optimaliseren. 

En nu jij! Heb je een vraag? Dan mag je altijd contact met ons opnemen. Vaak beantwoorden we je vragen binnen 24 uur!

Similar Posts

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.