Moet ik als ondernemer actief worden op tiktok?
Moet ik als ondernemer actief worden op TikTok? Want het is toch alleen voor tieners die dansen? Fout! Je kunt als ondernemer jouw merk vergroten en jouw expertise delen op TikTok.
Ik heb al eerder een blog geschreven over TikTok. Deze blog gaat voornamelijk over content creatie en de andere blog gaat over hoe jij meer volgers en kijkers kunt krijgen op TikTok. Laten we even eerlijk zijn. Jij wilt toch ook meer volgers en kijkers? Lees dan eerst die blog voordat je deze blog gaat lezen. Zo heb jij dé perfecte combi voor een zakelijke TikTok account.
Ik kijk zelf ook een paar keer per week op TikTok en dan zie ik allerlei type ondernemers video’s maken. Zo zie ik een advocaat die mensen tips geeft bij specifieke situaties en hoe die persoon mag en kan handelen. De advocaat danst niet, zij zet een bekend nummer onder het filmpje en geeft de tips/juridisch advies bij elk deuntje.
Dat kan jij ook doen bij jouw producten en/of diensten. Elk social-mediaplatform werd afgekraakt omdat het niet past bij een bepaald type doelgroep. Uiteraard als jouw doelgroep zeventig-plussers zijn dan is TikTok niet de beste keuze. Als jouw doelgroep tussen de 10- tot 25-jarige zijn dan kun je heel veel tieners en jongvolwassenen bereiken.
Ook zijn er mensen van in de dertig en veertig actief op TikTok. Alleen zijn dat er in verhouding iets minder dan de tieners en jongvolwassenen.
Met de volgende tips kun jij jouw gewenste doelgroep bereiken op TikTok
Actief op TikTok door content te maken dat bij jouw bedrijf en doelgroep past
Jij bepaald zelf wat voor content jij plaatst op Instagram, LinkedIn en dus ook TikTok. Iedereen kan op een deuntje dansen, maar niet iedereen kan waardevol zijn over een specifieke onderwerp. Jouw kennis is uniek.
Zo kun jij net als de advocaat een nummer kiezen en daarop jouw content maken. Onthoud goed dat het waardevolle content moet zijn. Jij deelt als ondernemer op TikTok content voor jouw doelgroep. Het gaat er dus niet om dat jij duizenden kijkers krijgt die jou zien dansen. Je kunt beter 100 kijkers krijgen die geïnteresseerd zijn in jouw kennis en producten en diensten.
Content lost vaak een probleem op of beantwoord een vraag.
Lift mee met het succes van TikTok (zo lang het duurt)
Social media komen en gaan, maar content creatie blijft altijd bestaan.
TikTok is een hele andere soort Social Media dan een LinkedIn, Instagram en Facebook. Met de eerdere tips kun jij daar jouw plek vinden. Als jouw doelgroep actief is op TikTok waarom zou je dan die kansen laten liggen?
Gebruik social media als een tool om meer prosepcts en klanten te krijgen. Gebruik het niet als een bezigheidstherapie. Als bedrijf is het altijd slim om jouw digitale voetdruk achter te laten.
Als jij als een van de eerste advocaten content produceerde op TikTok dan kan je nu een hele grote speler zijn. Probeer jouw concurrentie één stap voor te zijn door in te spelen op trends.
Uiteraard moet je hier wel even voor zitten om ideeën op te doen en te testen wat wel en wat niet werkt. Een goede tip die wij je mee willen geven is om je inspiratie op te doen bij de For You Page op TikTok. Zo kun je als ondernemer kijken wat de Amerikaanse TikTokkers doen en kun je daar jouw eigen unieke versie van maken.
Gratis bereik
Via TikTok kun je gratis bereik krijgen door de For You Page. TikTok geeft daar aanbevelingen voor jou en voor jouw interesses. Dit doen zij bij elke gebruike op TikTok. TikTok zorgt er dus voor dat jij jouw ideale klant bereikt. Uiteraard moet je eerst wel het harde werk zelf doen door goede content te produceren voor jouw doelgroep.
Internationaal
Heb jij altijd als internationale doelen gehad voor jouw bedrijf? Dan is TikTok een uitnodiging. Door het organisch bereik dat je kunt krijgen is het bijna een no-brainer.
Dus als jij internationale ambities hebt dan is dit jouw kans om het gratis te proberen.
Blijf testen
Is jouw doelgroep actief op TikTok? Probeer die dan te bereiken. Test met allerlei soorten video’s en hashtags. Zie het als een A/B test. Maak één filmpje en gebruik een paar hashtags en plaats dat zelfde filmpje met een andere paar hastags. Kijk welke de meeste resultaten oplevert en blijf testen.
Social Media staat niet stil, dus jij als ondernemer die actief wilt worden op TikTok moet dat ook niet doen.
Wil jij echt aan de slag met jouw website en social media? Dan moet je ervaringsdeskundigen inschakelen, maar alleen als je echt wilt werken aan jouw business.
Dus ben jij het zat omdat jij online niet optimaal wordt gevonden? Ga er dan mee aan de slag.