Online bedrijf starten in 5 stappen (startersgids)
Online bedrijf starten in 5 stappen om jouw online business idee werkelijkheid te maken. In dit artikel krijg je de startersgids om jouw eigen online bedrijf te starten.
Het starten van een eigen online bedrijf is niet moeilijk, en kan sneller dan jij denkt. Uiteraard moet je dan wel de juiste stappen nemen. Als je weet wat je wilt, en hoe je daar naar toe kan werken, dan scheelt dat een hoop tijd en energie. In dit artikel krijg jij de 5 belangrijkste stappen die je moet nemen om een succesvolle eigen online bedrijf op te zetten.
De 5 stappen om jouw eigen online business op te starten
Stap 1: Kies jouw niche
De eerste stap in het starten van jouw eigen online bedrijf is door een niche te kiezen. Een niche is een stukje van een grotere markt. Zo kan je schoenen verkopen, maar je kan ook specifiek hardloopschoenen verkopen voor mensen met een grotere schoenmaat.
Uiteraard moet er wel markt voor zijn. Als er geen vraag is, dan is er ook geen markt.
Het is dus echt belangrijk dat je de volgende vragen aan jezelf stelt:
- Wat vind ik een mooi product of dienst om te verkopen?
- Waar heb ik veel kennis van?
- Welk probleem lost mijn product op?
- Welk ‘’gat in de markt’’ zie ik met mijn product of dienst?
Zijn de antwoorden op de vragen positief, en denk je succesvol te kunnen worden in jouw niche? Dan kun je snel verder lezen.
Weet je het nou nog niet helemaal zeker schrijf dan de voordelen tegen de nadelen op. Zijn er meer voordelen dan nadelen, dan heb je een goede niche uitgekozen. Zijn er meer nadelen, dan kun je het risico nemen of nog een keer brainstormen. Maak jezelf niet gek en doe vooral waar jij je ook goed bij voelt. Uiteindelijk ben jij de baas van jouw online bedrijf.
Stap 2: Een goed product
Yes, je hebt een toffe niche uitgekozen, maar wat ga je eigenlijk verkopen? Veel ondernemers lopen bij dit idee vast. Zij weten hun bedrijfsnaam al voordat zij weten wat zij verkopen (beetje overdrijven mag wel toch?).
Denk goed na waar de kansen liggen in jouw niche. Producten worden gemaakt omdat iemand een probleem had of iets begeerde wat er nog niet was. Als mensen uit jouw niche vaak dezelfde problemen onder vinden, dan kun jij daatr op inspelen. Dit betekent niet dat je gelijk een compleet nieuw product op de markt moet zetten. Soms is een kleine aanpassing al genoeg. Veel bedrijven verkopen dezelfde producten, maar waarom koop jij product x bij bedrijf a en iemand anders juist bij bedrijf b. Dit kan komen door een product goedkoper of juist duurder te maken en of er een goede klantenservice is. Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden.
Je kan natuurlijk ook digitale producten verkopen zoals een ebook, cursus, webinar of een coachingsprogramma. Als jij veel kennis hebt over een bepaald onderwerp kun je daar ook een boek over schrijven of juist andere coachen om beter te worden. Vaak moet je dan wel kennis en ervaring hebben. Als je enige onderneming een business consulting bedrijf is, dan kom je niet echt professioneel over.
Als je geen product hebt, dan kun je uiteraard ook je geld verdienen met dropshipping of affiliate marketing. Zo verkoop jij de producten van andere zonder ze aan te raken. Het is een dé digitale nomad optie voor online business eigenaren.

Stap 3: Verkopen van je product
Je hebt jouw eigen online business, maar waar gaan de klanten jouw product kopen? Is dat in een webshop of juist een simpele verkooppagina?
Je hebt in principe genoeg aan één verkooppagina. Je weet wel zo’n hele lelijke die toch verkoopt. Ja, ze bestaan nog steeds. Veel pagina’s die in onze ogen minder mooi zijn scoren hoog in google of draaien advertenties. Onthoudt goed dat jij jouw website vaak mooi voor jezelf maakt. Als je weet hoe jij je product wilt verkopen kun je aan de slag met je website. Het maakt niet uit of je een grote of kleine website hebt, als je minimaal één verkoper hebt gehad, dan heb jij een echte online onderneming. Als je niks verkoopt heb je eigenlijk een hobby en die kosten je vaak geld.
Het is belangrijk dat je wordt gevonden, en een goede verkooptekst hebt.
Stap 4: Zo krijg je klanten
Er zijn meerdere manieren om je klant te bereiken. Je kunt adverteren op social media en in zoekmachines, maar je kunt ze ook organisch bereiken op social media en in zoekmachines. Ik ga ze even kort voor je behandelen:
Adverteren op social media
Je kunt op alle social-mediaplatform adverteren. Zo kun je video advertenties draaien op Facebook, en een inschrijvingsformulier voor je nieuwsbrief promoten op LinkedIn.
Adverteren in zoekmachines
Je kunt Google betalen om hoger te scoren op bepaalde zoekwoorden. Zo kun jij bovenaan in google staan zonder dat je aan seo doet. Dit is vooral fijn voor websites die nog niet hoog scoren in google.
Ik raad je wel aan om aan de slag te gaan met seo (zoekwoorden optimalisatie). Seo is nog steed één van de beste manieren om online nieuwe klanten te krijgen. Jij kunt namelijk teksten schrijven op verschillende soorten zoekintenties van jouw potentiële klant.
Wil jij meer leren over seo en hoe jij op lang termijn kan gaan scoren op zoekwoorden, waarvoor je nu moet betalen om hoog te scoren? Dan is mijn gratis e-book een no-brainer voor jou.
Content op social media
Je kunt content publiceren op social media, en zo jouw potentiële klanten bereiken. Het gaat minder snel, maar het kost je alleen tijd als je het zelf doet. Bij adverteren heb je ook geen garantie dat je veel producten gaat verkopen. Content is ook een goede manier om een band te creëren met jouw doelgroep, en om meer naamsbekendheid te krijgen. Op het lange termijn kun je zelfs een autoriteit in je niche worden.
Organisch je klanten bereiken in Google
Lees het E-book scoren met seo 😉

Stap 5: Trek je potentiële klant in je marketing funnel
Wist je dat 1 op de 50 mensen bereid is om bij de eerste keer bezoeken van een website of webshop iets aan te schaffen? Dat is een conversie percentage van 2%. Je kunt dus niet verwachten dat iemand gelijk iets bij jou koopt.
Je moet eerst een band krijgen met iemand voordat zij iets bij je kopen. Het is dus belangrijk dat ji ervoor zorgt dat jij hun e-mailadres krijgt. Dit kun je doen door iets gratis weg te geven zoals een ebook bijvoorbeeld. Dit wordt ook wel de principes van Cialdini genoemd. Hoe meer waarde jij levert, hoe meer de ontvanger iets voor jou wilt doen.
Je kunt met advertenties iemand naar een opt-in (landingspagina) sturen, en daar kunnen zij zich aanmelden voor jouw mailinglijst. Door een gratis weggever zoals een cursus, ebook of webinar zijn zij eerder geneigd om zich aan te melden.
Met de eerder genoemde tips kun jij dus ook je mailinglijst vergroten. Vanuit de mail kun je mensen warm gaan maken voor jouw producten en diensten. Ook kun je hun motiveren om je te gaan volgen op social media. Zo zien ze jou vaker en blijf je top-of-mind.
Door een goede marketing funnel kun jij dus meer klanten krijgen. Dit doe je niet even zomaar, en moet je dus echt goed voor gaan zitten. Als jij zelf aan de slag wilt gaan met jouw marketing funnel heeft IMU dé Tornado MAsterclass gemaakt.
Tot het bepalen van de marketing strategie, het bedenken van content, technieken hoe je hoger komt in Google tot meer omzet genereren uit één klant. In de cursus leer je hoe jij ook een goede gratis weggever maakt en eventueel promoot.
De cursus is een alles in één online marketing cursus als jij jouw online business naar het volgende niveau wilt brengen.
Wil je meer weten over de cursus lees dan mijn gedetailleerde review over de cursus. Ik raad je alleen producten en diensten aan die ik zelf ook heb/gebruik.
Of ben je zo enthousiast geworden dat je gelijk aan de slag wilt gaan?
Dit ga je leren in de cursus:
- Het bepalen van een goede strategie
- Hoe je hoger gaat scoren in Google
- Hoe je een content kanon wordt
- Hoe je meer conversies gaat maken met het zelfde aantal bezoekers op je website
- Hoe je meer kunt verdienen aan één betalende klant door upselling
- Hoe je een e-mailmarketing funnel bouwt die geautomatiseerd is
- Hoe je effectief kunt adverteren zonder toren hoge kosten
- Door de juiste sales technieken toe te passen
- Hoe je meer kunt verdienen door affiliate marketing
- Hoe je een eigen membersite kunt maken voor jouw klanten
- Hoe je een community bouwt van ambassadeurs voor je merk

10 jaar IMU bv – Tornado Masterclass Actie
De beste en meest complete onlinemarketingcursus die IMU ooit heeft gemaakt.
Ter ere van hun 10-jarig jubileum, nu 197 euro
Bronnen: IMU bv – Tornado Masterclass