SEO VS SEA: DE VERSCHILLEN EN DE KRACHTIGE COMBINATIE

SEO vs SEA: De verschillen en de krachtige combinatie

Wanneer marketeers praten over marketing hoor je vaak SEO en SEA. Wat betekenen deze termen en hoe kan je dit als ondernemer toepassen op jouw bedrijf? In dit artikel duik ik dieper in de verschillen en de krachtige combinatie van SEO en SEA voor jouw online marketing strategie. Zo kan jij bepalen welke het belangrijkste is voor jouw doelen en budget. 

SEO en SEA: De betekenis

SEO is zoekmachine optimalisatie.  SEO zijn alle activiteiten die ervoor zorgen dat je op een organische manier meer bezoekers krijgt op je website via een zoekmachine zoals Google.

SEA is zoekmachine optimalisatie, maar dan betaal je om hoger te scoren in Google. Het wordt ook wel eens de PPC of betaal-per-klik genoemd. SEA zijn dus eigenlijk advertenties in Google. Vaak zie je dat ook staan bovenaan in Google. Een bedrijf betaalt Google per klik als iemand op hun advertentie klikt. 

SEO vs SEA

Beide zijn manieren om hoger te scoren in Google en die je kunt toepassen voor jouw online marketing strategie. Voor SEA betaal je advertentie kosten. Vaak is dit per klik op de advertentie. Je blijft bovenaan in Google staan zolang je campagne loopt en jij betaalt. Je kunt jezelf dus hoger laten scoren door Google te betalen. Mensen stellen mij vaak de vraag: ‘’Je moet Google toch betalen om bovenaan te staan?’’

Mijn antwoord is dan vaak ja en nee. Je kunt het natuurlijk ook op een organische manier doen. Dit kost je ook tijd en geld, maar voor het langere termijn is dit wel mijn advies. Organisch bereik in Google kan je bijvoorbeeld ook uitbesteden aan een seo specialist of een bureau die specialisten hebt.

Wil je een SEO partij inhuren? Mail mij dan even op leonard@lekmedia,nl en dan geef ik jou een goede partij die jou bij je SEO traject kunt helpen. 

Wil je het liever zelf doen om kosten te besparen? Dan raad ik je mijn scoren met SEO ebook aan. Hij is volledig gratis, omdat ik het leuk vind om jou goed op weg te helpen.  

scoren met seo lek media

De beste combinatie is SEO en SEA. Zo kun je op korte termijn variabele producten en diensten promoten met SEA. De vaste producten en diensten kun je dan op een organische manier hoger laten scoren in Google door middel van SEO. Uiteraard kun je die ook promoten met SEA. Toch adviseer ik je om ook te investeren in SEO. 

DE VERSCHILLEN TUSSEN SEO EN SEA

De verschillen tussen SEO en SEA

De verschillen tussen SEO en SEA op een rijtje gezet:

  • Hoger scoren in Google op een organische manier kan maanden duren voordat je hoog gaat scoren. Met SEA sta je gelijk bovenaan in Google. Je kunt dus sneller bezoekers krijgen vanaf dag één met SEA. Met SEO duurt dit langer. 
  • SEA staat altijd bovenaan in Google, en daardoor zie je soms niet altijd de organische (SEO) resultaten. Daar moeten mensen voor naar beneden scrollen. Niet bij elk zoekwoord wordt op geadverteerd, dus het is niet altijd zo dat je promoties ziet. 
  • Advertenties blijven je geld kosten, met SEO heb je dat niet. SEA kost je hoe dan ook altijd geld en in SEO hoef je niet altijd in te investeren. Als je eenmaal bovenaan staat is het wel belangrijk om het te onderhouden, maar het kost je veel minder dan met SEA. 
  • Bij SEA kun je een budget instellen die je per dag maximaal kwijt wilt. Je weet bij SEA altijd hoeveel je per klik betaalt en je maximale budget die je uitgeeft. Bij SEO is dat moeilijker om te bepalen want je kunt na 3 maanden al bovenaan staan, maar dat kan ook 9 maanden duren. Dit verschilt erg per branche. 
  • SEA kan duur zijn. Dit komt omdat je soms 3+ euro per klik moet betalen voor sommige zoekwoorden. Als je conversie dan laag is, dan kan je dus echt geld kosten in plaats van opleveren. Het is belangrijk dat je dit goed monitort of het door een specialist laat doen. 
  • SEA data is gaat vaak dieper dan SEO. SEA geeft je vaak meer gegevens die je kun monitoren. Zo kun je de conversie en de kosten beter bijhouden via Google Ads.

De combinatie van SEO en SEA 

Het advies dat veel online marketeers geven is dat je het beste beide kunt combineren. Je kunt de voordelen van SEO en SEA goed combineren voor jouw online marketing strategie. Uiteraard moet het wel in je marketing budget passen. 

De voordelen als je SEO en SEA combineert

De voordelen als je SEO en SEA combineert

  • SEA geeft je directe feedback op de zoekwoorden waarop je adverteert. Je leert dus meer over de zoekintentie van de zoeker en dat kun je goed gebruiken bij je SEo strategie. 
  • Je kunt je zoekwoorden strategie testen via Google Ads en wat je hebt geleerd toepassen op je SEo strategie voor het langere termijn.
  • Je kunt A/B testen met SEA en met die data kun je ook weer je SEO verbeteren. 
  • Je kunt opvallen tussen de advertenties en bij het organische gedeelte van Google. Als je bij beide bovenaan staat, heb je meer kans dat mensen op jouw klikken. 

Je kunt beide manieren goed toepassen om meer omzet en naamsbekendheid te creëren. Uiteraard is er veel meer dan SEO en SEA waar je ook op moet letten. Helaas heb ik geen complete e-book over online marketing, maar ik kan je wel de beste online marketing cursus adviseren. 

Disclaimer!

De Tornado masterclass is niks voor jou als je: 

  • Geen tijd wilt maken om beter te worden in marketing en sales
  • Denkt dat jouw bedrijf vanzelf online op de kaart wordt gezet
  • Niet wilt investeren in jezelf en in jouw bedrijf voor maar 197 euro

De tornado masterclass is wel wat voor jou als: 

  • Meer wilt leren over marketing en sales
  • Van jouw website een bezoekersmagneet wilt maken
  • Meer winst en omzet wilt genereren voor jouw bedrijf
  • Meer klanten wilt
  • Tijd en geld wilt investeren om een succesvolle business op te bouwen en/of die verder wilt opschalen
ONLINE MARKETING CURSUS KOPEN? (VOOR BEGINNERS EN GEVORDERDEN)

Bronnen: Grid Marketing en IMU

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *