Snel en simpel content maken voor social media (gratis)
Snel en simpel content maken voor social media wie wilt dat nou niet? . In deze blog legt Leonard van Lek Media je uit hoe je snel en simpel content kunt maken voor social media. Veel ondernemers hebben weinig tijd voor social media maar willen het wel graag gebruiken.
Snel en simpel content maken voor social media
Je wilt snel en simpel content maken voor social media. Vandaag de dag is social media erg belangrijk om je als bedrijf te profileren. Je kunt meer sales creëren en je kunt een relatie opbouwen met je klant en doelgroep.
Brainstorm
Bepaal eerst welke content je wilt maken voor je social mediakanalen. Ik raad ondernemers aan om minimaal drie keer per week een bericht te plaatsen per platform. Daarnaast kun je namelijk op Instagram, Facebook en LinkedIn stories plaatsen. Ik zelf plaats drie keer per week een bericht op mijn instagram. Ik plaats een foto naar mijn nieuwe blog, een quote die te maken heeft met mijn blog en een foto met extra tips over het onderwerp of een reminder naar mijn blog.

Bepaal je media
Verzin voor jouw bedrijf wat goede content is en wat ook past bij jouw doelgroep. Goede content is alleen goed als het past bij je doelgroep. Kies ook de platformen uit. LinkedIn is voornamelijk zakelijk (business to business). Op Facebook zit meestal een oudere doelgroep 35-65 jaar. Op Instagram zitten voornamelijk jongeren en jong volwassenen ditzelfde geld ook voor Tiktok.
Als je een jonger publiek hebt dan raad ik je zeker aan om actief te zijn op Instagram en Tiktok. Een andere tip die ik je wil geven is om eerst te beginnen met één social mediakanaal als je nog niet veel kennis hebt van content maken. Contentmarketing hoeft niet veel tijd te kosten, maar is wel zo fijn als je de basis begrijpt en weet hoe je moet zoeken naar content ideeën.
Maak een planning
Planning is alles. ik plaats elke maandag, woensdag en vrijdag nieuwe content op mijn eigen social media. Op alle dagen ben ik actief op de stories. Vaak stel ik een vraag, beantwoord ik vragen, geef ik een tip of plaats ik dat ik een nieuw bericht hebt geplaatst. Zo zien mijn volgers en potentiële volgers mij elke dag een paar keer en blijf ik top-of-mind.
Je weet nu wat voor berichten je wil plaatsen. Je weet ook op welke social media jij je berichten wilt plaatsen. Ook weet je nu op welke dagen en heb je een duidelijke planning gemaakt zodat je altijd even kunt spieken. Ook is een planning fijn als je druk bezig bent met andere dingen en je zelf een herinnering stuurt.
Snel en simpel content maken voor social media doe je zo
De tools
Ik raad je aan om Canva te gebruiken. Het heeft een pro berise, maar hebben ook een super goede gratis versie waarmee jij goede content kunt maken.

Canva heeft:
- Lay-outs die je zelf makkelijk kunt invullen
- Je kunt vanaf blanco beginnen voor de creatievelingen onder ons
- Gratis afbeeldingen
- Al de afmetingen voor je goed zodat jij alleen maar hoeft te vormgeven
- Super makkelijke tools om iets vorm te geven zoals social mediaberichten
- Een simpele en duidelijke interface
Canva is de tool om simpel en snel content te maken voor social media. Je kunt als niet grafische vormgever berichten maken voor je social media. Ik zelf heb het ook veel gebruikt als ik niet de tijd had om Adobe te gebruiken. Is Adobe software beter? Ja ik vind dat je veel meer vrijheid hebt, maar het is niet makkelijker in het begin. Canva heeft je alles al voorgekauwd. Als je de lay-outs gebuikt hoef je alleen maar de achtegrond en eventueel wat tekst te veranderen en meer niet.
Canva is dus super makkelijk in gebruik en je kunt het met je collega’s delen. Tijdens mijn studie werkte ik vaak in groepjes. Wij maakten allemaal content voor de website en social mediakanalen en wij zagen alle content. Wat Tessa maakte zag ik ook in mijn profiel omdat zij het met mij deelden in de Canva team optie. Je kunt zelfs je administratie vragen of zij een social mediabericht willen maken. Zo makkelijk is Canva. Het enige wat je nodig hebt zijn content ideeën, planning en een klein beetje creativiteit.
Adobe gebruik ik zelf ook graag, maar dan voor belangrijke projecten die meer tijd en professionaliteit vragen. Ik heb dan meer de creatieve vrijheid die ik graag wil hebben. Ik raad je Adobe aan als je wat meer tijd hebt voor je contentmarketing.
Content gemaakt met Canva
Je hebt een idee uitgewerkt. Ik raad je aan om hier een herhalend soort content te maken. In het voorbeeld gebruiken wij quotes. Ik heb niet één quote gemaakt, maar gelijk 12. Zo heb ik elke woensdag voor 12 weken lang een quote om te plaatsen. Let op! Dit kostte mij nog geen 10 minuten om te maken. Ik had de quotes al uitgeschreven en hoefde ze zo alleen nog maar de typen en te downloaden.
Zo ziet een Instagram standaard lay-out eruit op Canva

Typ je quote

Voeg een afbeelding of bedrijfsnaam toe naar keuze

En het enige wat je nog moet doen is het stukje content te downloaden. Uiteraard kun je nog veel meer en is dit een simpel voorbeeld. Ga is naar Canva en probeer het zelf uit. Je zult verbaasd zijn hoe makkelijk het is en hoeveel soorten content je kunt maken.

Wil jij geld verdienen via Instagram? Dan heb ik een leuke aanrader voor je. Het E-book van Suzanne geeft jou 30 tips om jouw eigen Instagram cursus te maken. Hoe tof is dat! Zo kun jij je klanten extra waarde geven naast jouw huidige producten en diensten.
Dus wilde jij al lange tijd een cursus maken? Dan heeft Suzanne dé E-book geschreven waarmee jij extra inkomsten mee kunt verdienen voor jouw bedrijf. En laten we even eerlijk zijn. Extra inkomsten zijn altijd lekker toch?
Je kunt zelfs een paar pagina’s bekijken zodat jij weet wat je kunt verwachten van haar E-book.
3 reacties