Starten met youtube als ondernemer
Starten met YouTube als ondernemer. YouTube is na Google het grootste zoekplatform. Leuk feitje: YouTube is eigendom van Google.
In deze blog geef ik je tips hoe je het beste kunt starten met het maken van YouTube video’s. Ik heb zelf YouTube video’s gemaakt en ik kijk ook veel YouTube video’s. Ik vind YouTube een mooi platform omdat je van veel content kunt leren. Jij kunt als ondernemer jouw potentiële kijkers ook waarde geven. Als je alleen tot hier deze blog leest is één ding erg belangrijk. Maak waardevolle content dat problemen oplost of vragen beantwoord. Mensen zoeken vaak een antwoord of oplossing. Jij als ondernemer kunt daar goed op inspelen.
Starten met YouTube als ondernemer: Is het wat voor mij?
Past het maken van YouTube video’s bij mijn onderneming? Vind ik het leuk om YouTube video’s te maken voor mijn bedrijf? Dit weet je pas tot dat je het probeert. In het begin is het misschien spannend en een uitdaging. Ik raad je aan om een onderwerp te kiezen en daar steekwoorden bij te maken. Bekijk een paar YouTube video’s in jouw niche en pak daarna je camera op en start met filmen.
Geef na de eerste keer niet gelijk op. Je moet eerst wat ervaring op doen om te kijken of het bij je past. Je moet wennen aan videomarketing en het werken met een camera.
Personal branding
Jouw YouTube kanaal draait om jou. Jij bent het gezicht van jouw merk. Ik raad je aan om jouw persoonlijkheid naar voren te brengen. Er zijn veel YouTubers die hun persoonlijkheid naar voren brengen. Ik zelf vind GaryVee daar een goed voorbeeld van. Hij is niet bang om zichzelf te laten zien. Hij is 100% zichzelf. Ook is hij het gezicht van zijn bedrijven. Zie jezelf echt als een personal brand die jouw business op lange termijn meer inkomsten kunt opleveren. Kortom wees jezelf en laat jezelf ook echt zien.
Er zijn genoeg mensen die make-up video’s maken. Maar niet iedereen is Roos die een make-up tutorial geeft. Roos is in dit geval het unieke aan de content. Jij als ondernemer bent ook uniek en dat is dan ook jouw kracht.
Kritiek
Niet iedereen zal jouw content en jouw als persoon leuk vinden. Je hebt altijd mensen die kritiek op je hebben. Van sommige kritiek (feedback in dit geval) kun je leren. Van andere kritiek heb je niks en moet je dan ook niet te lang bij stilstaan. Focus op jezelf en de mensen die jouw content leuk vinden. Haters zullen er (helaas) altijd zijn. Je maakt je content voor mensen die geholpen willen worden. Hou dat in je achterhoofd en laat de negatieve mensen je zicht niet vertroebelen.
Ga het dialoog aan
Als iemand reageert op je YouTube video (ditzelfde geld voor alle reacties op je social mediakanalen) ga dan het dialoog aan. Reageer op de reactie met een antwoord. Ook al bedank je diegene alleen maar. Als ik jou een vraag stel dan zie ik ook graag een antwoord terug. Zo ga je niet alleen het gesprek aan, maar ook de relatie tussen jou en de kijker van jouw video. De kijker abonneert zelfs misschien omdat jij die persoon hebt geholpen. Ik geef mensen die reageren onder mijn content altijd een reactie terug. Ik probeer hen nog meer waarde te geven door hun vragen te beantwoorden. Zo creëer ik een betere band en in de toekomst zelfs een potentiële klant.
Maak content voor jouw ideale klant
Je video’s moeten passen bij jouw doelgroep. Ik ga er even uit dat jij precies weet wie jouw ideale klant is (persona). Je content moet passen bij hun problemen en vragen. Als jij hun problemen oplost en vragen beantwoord en dus waarde levert worden zij eerder een klant. Zo kun je dus meer inkomsten genereren door je YouTube kanaal.
Maak waardevolle content en start met YouTube
Starten met YouTube als ondernemer kan meerdere doelen hebben. Je kunt werken aan je naamsbekendheid of bijvoorbeeld om meer klanten te krijgen. Je content moet waardevol zijn om je doelen te behalen. Als mensen na één minuut al weg klikken dan is dat niet goed voor jouw bekendheid op het platform. Als jij een filmpje maakt dat tien minuten duurt en je gemiddelde kijker bekijkt het filmpje zeven minuten dan is dat beter voor jouw vindbaarheid. Hoe langer mensen jouw video’s kijken hoe hoger je kunt eindigen in YouTube.
Als je wilt dat iemand jouw video blijft bekijken moet je wel waardevolle content bieden. Als jouw filmpje geen waarde biedt aan jouw kijker gaan zij waarschijnlijk weg. Je moet dus bijvoorbeeld een goede make-up tutorial maken die iemand tips geeft hoe zij het beste hun make-up kunnen doen. De beste content is dus content dat waarde bied aan jouw kijker met een vleugje van jouw persoonlijkheid.
Denk lange termijn als je content gaat maken op YouTube
Je wordt niet zomaar een overnight succes. Verwacht niet dat je gelijk veel kijkers en abonnees krijgt. Maak ook niet de eerste week gelijk 5 video’s om er vervolgens weer mee te stoppen. Ik raad je aan om elke week één video te maken.
Wil je nog meer uit jouw business halen? Dan heb ik een toffe cursus voor je waar je meer leert over online marketing. In de cursus leer je onder andere hoe je van je website een bezoekersmagneet maakt en hoe je content maakt en deelt om meer omzet en winst te genereren.
Ik heb het natuurlijk over de Tornado Masterclass. Het is dé online marketing cursus als je jouw business verder online wilt laten groeien. Tonny en Martijn hebben het over onder andere over de strategie bepalen van je bedrijf, hoe je vindbaar wordt in Google en hoe je de beste content kunt maken dat bij jouw doelgroep past.
Klik op de groene knop onder de afbeelding als je wilt weten wat je precies gaat leren in de cursus.