Wat is SEA en hoe werkt het? Google Ads Stappenplan

Wat is SEA en hoe werkt het? (Stappenplan Google ads)

Wat is SEA en hoe werkt het? Die twee vragen worden beantwoordt in dit artikel. Inclusief een stappenplan voor Google Ads.

Wat is SEA?

SEA staat voor Search Engine Advertising. Samen met zijn broer Search Engine Optimization (SEA) vallen zij in de categorie Search Engine Marketing, dit wordt ook wel SEM genoemd. Met SEO kun je organisch meer verkeer krijgen door sterke SEO webpagina’s en artikelen te schrijven. Die scoren in Google en zo kun jij hoger scoren in de zoekmachine. Naast het organisch bereiken van je doelgroep kun je ook adverteren in Google. Zo kun je betalen om hoger te komen in de zoekresultaten, dit worden ook wel zoekmachine advertenties (SEA) genoemd. Google laat wel zien dat jouw positie in Google dan een advertentie is. Er staat namelijk letterlijk advertentie bij. Je weet nu wat SEA is, maar hoe werkt het eigenlijk? Dat kun je lezen in de volgende koppen. 

Hoe werkt SEA?

Jij betaalt Google geld om hoger te scoren in Google. SEA kost wel wat geld, en je moet het goed instellen om rendabel te zijn. Als jij adverteer  waar mensen nog op zoek zijn naar een product zijn zij minder snel geneigd om iets bij je te kopen. Met SEA is het belangrijk dat je goed nadenkt over de zoekintentie van de klant. Als ik zoek op hardloopschoenen nike kopen, ben ik eerder bereid om hardloopschoenen te kopen. De zoekintentie is erg belangrijk voor SEA. Zoekmachine advertenties kunnen variëren van een paar cent tot tien euro per klik. Het is dus belangrijk dat je een goed zoekwoorden onderzoek doet voordat je SEA gaat inzetten.

Als je een lager budget hebt raad ik je aan om te starten met SEO. Dit kun je zelf doen, of je kunt het uitbesteden. SEO is wel meer voor het langere termijn. Als je zo snel mogelijk resultaten wilt zien, dan moet je wel aan de slag met SEA. 

Wil jij zelf eerst aan de slag met SEO? 

Ga dan aan de slag met mijn gratis e-book ‘’Scoren met SEO.

scoren met seo lek media

Aan de slag met SEA

Wij hebben nu de vragen wat is SEA? en hoe werkt SEA? beantwoord. 

Nu gaan wij aan de slag met SEA! We nemen nu de stappen kort door zodat je weet hoe het proces gaat. 

SEA advertentie maken

Met SEO kun je ervoor zorgen dat je op een organische manier verschijnt in de zoekresultaten in Google. Bij SEA betaal je voor een advertentieruimte in de zoekresultaten zoals Google. Dan ga je aan de slag met Google Ads. Jouw SEA-campagne kun je instellen met Google Ads. De advertentie bestaat uit een stukje tekst. Google laat zien hoeveel tekst je precies kunt gebruiken. De advertentie komt er bijna hetzelfde uit te zien als de organische resultaten in Google. 

Zoekwoorden en budget instellen

Daarna kies je de zoekwoorden waarmee je wilt gaan adverteren. Het is wel belangrijk dat je zoekwoorden relevant zijn voor de resultaten. Als je een advertentie hebt die schoenen promoten en mensen zoeken naar mutsen dan heb je een lage conversie. Het is dus belangrijk dat je dan de juiste zoekwoorden kiest. Dit is belangrijk voor de CTR (Click-Through-Rate). Een hoge CTR zorgt ervoor dat je hoger scoort in de advertentie resultaten. Als je CTR laag is dan scoor je lager in de advertentie resultaten. Daarna kies je CPC (Cost-per-Click). Dit is het maximale bedrag als er iemand op jouw advertentie klikt. Hoe hoog dit bedrag is hangt af van de concurrentie. 

Google Ads Stappenplan voor ondernemers

SEA: Google Ads stappenplan voor ondernemers

Stap 1: Wat is je doel met zoekmachine advertenties (SEA)? 

Je kunt verschillende doelen instellen bij je advertentie. Je kunt bijvoorbeeld instellen dat mensen jouw bedrijf moeten bellen, je meer bezoekers wilt op je webshop/website of dat je graag meer acties wilt op een specifieke pagina op je website.

Stap 2: Waar wil je gaan adverteren? 

Je kunt met Google Ads SEA inzetten voor jouw bedrijf. Nu kun je ervoor kiezen om dat lokaal, in Nederland of het wereldwijd te doen. Zo kun jij als lokale business SEA inzetten voor jouw bedrijf. 

Stap 3: Bepalen van je boodschap

Je kunt bijvoorbeeld in drie korte zinnen de aandacht trekken van potentiële klanten. Je zou er ook voor kunnen kiezen om voor een banner advertentie te maken door een afbeelding toe te voegen aan je advertentie.

Stap 4: Stel je budgetlimiet in voor je advertentie

Je betaalt nooit meer dan het maandelijkse budget. Het maandelijkse budget voor je advertentie kun je op elk moment wijzigen of stopzetten. Ook laat Google de resultaten zien voor jouw budget. Zo kun je zien hoeveel mensen je kunt bereiken met jouw SEA-campagne.

Stap 5: Zet je SEA-campagne live

Google laat de advertenties zien aan mensen die in jouw doelgroep zijn, en die op zoek zijn naar jouw producten of diensten. Jouw SEA-campagne wordt weergeven in de zoekmachine van Google, Google maps en in het netwerk van partnersites. 

Je betaalt voor de kliks op je advertentie. Zo kun je meer telefoontjes krijgen, meer bezoekers krijgen op je website of mensen een routebeschrijving aan laten vragen naar je winkel of vestiging. 

Hoe werkt SEA

Wanneer kies je voor SEA in plaats van SEO?

Als je SEO niet uitbesteedt is het gratis. Bij SEA betaal je per CPC. Vaak worden beide gecombineerd. Zo kun je scoren op zoekwoorden die veel concurrentie hebben met SEA, en kun je op de makkelijkere zoekwoorden gaan scoren met SEO. Als je al bovenaan staat dan hoef je uiteraard geen SEA-campagne te laten draaien. Ook kun je SEA-campagnes draaien als je veel concurrentie hebt, omdat je dan gelijk resultaten krijgt. Je kan ook SEA-campagnes inzetten als je concurrentie het ook doet op dezelfde zoekwoorden, zelfs als je al bovenaan staat in de organische zoekresultaten. Als je nog niet bovenaan staat raad ik je aan om aan de slag te gaan met SEO. Zo kun je op langer termijn ook hoger gaan scoren in Google.

SEA inzetten voor je SEA strategie

Met de data van je SEA-campagnes kun je veel van leren. Zo kun je erachter komen dat bepaalde zoekwoorden meer CTR hebben dan andere. Dan kun je die zoekwoorden gaan gebruiken voor je SEO strategie. 

Wat is SEA

Wil je zelf aan de slag met Online Marketing (SEO & SEA)?

De Tornado Masterclass kost 197 euro. Voor andere cursussen betaal je vaak een paar duizend euro, waarbij er veel geleerd wordt over de theorie. De Tornado Masterclass is gemaakt om de geleerde stof direct toe te passen op jouw bedrijf. De cursus kostte bij de lancering maar een tientje, maar die kans heb je al gemist. Die 197 euro verdien je binnen no-time terug.

De Tornado masterclass is niks voor jou als je: 

  • Geen tijd wilt maken om beter te worden in marketing en sales
  • Denkt dat jouw bedrijf vanzelf online op de kaart wordt gezet
  • Niet wilt investeren in jezelf en in jouw bedrijf

De tornado masterclass is wel wat voor jou als: 

  • Meer wilt leren over marketing en sales
  • Van jouw website een bezoekersmagneet wilt maken
  • Meer winst en omzet wilt genereren voor jouw bedrijf
  • Meer klanten wilt
  • Tijd en geld wilt investeren om een succesvolle business op te bouwen en/of die verder wilt opschalen
ONLINE MARKETING CURSUS KOPEN? (VOOR BEGINNERS EN GEVORDERDEN)

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *