Zo krijg je meer volgers en kijkers op tiktok (organisch en via advertenties)
Zo krijg je meer volgers en kijkers op TikTok door de tips in dit artikel toe te passen. Zo kun je organisch groeien en adverteren op TikTok. Laten we even eerlijk zijn tegen elkaar. We kunnen er gewoon niet meer omheen. TikTok is nu een grote speler op social media. Er zijn al meer dan 3.5 miljoen Nederlandse gebruikers en een deel daarvan vallen in jouw doelgroep. In deze blog geven wij je tips hoe je meer volgers en kijkers krijgt op TikTok. Zo kun jij je TikTok account organisch en via advertenties groeien.
TikTok is niet alleen om je dans kunsten op te plaatsen en nee er zitten niet alleen tieners op. De app biedt veel meer mogelijkheden dan dat en jij kan als bedrijf daar goed op inhaken. TikTok is nog jong en je hebt dus meer kans om meer kijkers en volgers te krijgen dan op bijvoorbeeld Instagram. Veel bedrijven durven namelijk nog niet om actief te worden op TikTok.
TikTok vs Instagram
Via TikTok kan jij de video´s van je volgers en onbekende in één feed zien. Als jij een goed filmpje hebt gemaakt dan kun jij direct potentiële volgers bereiken. Bij Instagram kun je in je feed alleen de foto´s en video´s van jouw eigen volgers zien. Je moet naar het kopje ontdekken gaan om onbekende en dus ook potentiële volgers te bekijken en om een dialoog aan te gaan. Niemand gaat je namelijk zomaar volgen.
TikTok heeft dus twee soorten feeds namelijk de following feed. De mensen die jij volgt zie je daar content van net zoals bij Instagram. Ook heb je de for you page (voor jou pagina) daar zie je de filmpjes van onbekende mensen. Je kunt via TikTok dus veel sneller en vaker te vinden zijn bij jouw doelgroep.
De for you page
De for you page is de pagina die laat zien wat TikTok denkt dat jij leuk vindt. Als jij bijvoorbeeld fitness content leuk vindt en die vaker kijkt en liked dan andere content dan zie je die vaker in de for you page terug komen. Zo geld dat ook voor andere soorten content. Je hebt dus veel kansen om nieuwe volgers en kijkers aan te trekken tot jouw TikTok account.
Is TikTok veilig?
Ik heb nu zelf op meerdere soorten media gehoord dat TikTok niet veilig is. Helaas kan ik jouw daar niet een goed antwoord opgeven. Elk platform dat jij gebruikt (dus ook Instagram en Facebook) gebruiken jouw gegevens. De advertenties die jij ziet zijn geen toeval. Dus is TikTok veilig? Ja en nee. Het zijn nu nog geruchten, maar de tijd zal het ons leren.
Is TikTok gratis?
ja, TikTok is gratis te gebruiken voor particulieren en voor bedrijven. Als je wilt adverteren op TikTok moet je uiteraard wel de buidel trekken, maar dat kun je verder in dit artikel lezen.
Hoe kan een app als TikTok gratis zijn?
TikTok verdiend net als alle andere social-mediakanalen hun geld met het draaien van advertenties van bedrijven. Het bedrijf betaalt TikTok geld en zo geven zij TikTok creators ook weer geld, mits je aan de eisen voldoet.
Kan ik geld verdienen met TikTok?
Je hebt meerdere manieren om geld te verdienen met TikTok. Zo kun je:
- Donaties krijgen als je live streamt
- Een influencer worden en je laten sponsoren door bedrijven
- Manager van een TikTok influencer worden
- Je eigen producten en/of diensten promoten en verkopen via TikTok
- Geld verdienen met affiliate marketing door je eigen website te promoten
Dé tips om te groeien op TikTok (Meer volgers en kijkers)
Ik had een tijdje terug voor de gein twee TikTok filmpjes gemaakt. Ze hadden totaal samen bijna 2000 kijkers. Mensen vroegen zich af hoe ik dat deed want zij hadden maar 30-50 kijkers bij hun video’s. Sommige van hen maakte zelfs vijf TikTok video’s per dag. Ik vond hun content zelf goed, maar zij konden veel meer doen als zij de onderstaande tips hadden gebruikt.
Gebruik hashtags op TikTok voor meer bereik
Met hashtags kun jij TikTok duidelijk maken wat voor content jij maakt en waar het over gaat. Mensen zoeken ook regelmatig naar #hashtags omdat zij bepaalde interesses hebben. Als zij willen #afvallen dan zoeken zij daarnaar. Jij kunt dus als sportschool eigenaar of personal trainer daarop inspelen. Voordat jij je filmpje plaatst vergeet dan niet om hashtags te gebruiken. Let op! Gebruik specifieke hashtags om je doelgroep zo goed mogelijk te bereiken. Gebruik dus niet alleen #afvallen, maar ook andere versies zoals #droogtrainen.
Speel in op de trends en challenges
Bij één van mijn TikTok filmpjes had ik een trending nummer gebruikt. Ik vond het een leuk nummer en het paste bij mijn filmpje. Als een nummer trending is dan raad ik je het aan om die te gebruiken. Want wanneer ik op het nummer klikte zag ik TikTok video’s van andere die dat nummer gebruikte. Zo kun jij dus ook meer kijkers en volgers krijgen op TikTok.
De challenges zijn ook belangrijk om op in te spelen. Je hebt veel soorten push-up challenges en jij als PT kan daar ook weer wat mee. Zo kun jij mixen tussen het geven van tips en even mee doen met de challenges om meer bekijks te krijgen op TikTok.
Post 3-5x per dag
Wat zoveel? Ja, als jij echt bekend wilt worden dan raad ik je aan om minimaal drie keer per dag een TikTok filmpje te plaatsen. Waarom? Zo heb je meer kans om op te vallen en dus te gaan groeien op TikTok.
Nu denk je kaasie. Ik ga hashtags gebruiken, regelmatig posten en inspelen op de trends, maar dan kom je er nog steeds niet. Je moet namelijk ook waardevolle content maken.
Waardevolle content
Waardevolle content voor TikTok moet origineel en creatief zijn. Als jij een push-up challenge ziet dan kun jij bijvoorbeeld ook je eigen push-up challenge verzinnen en die delen met jouw volgers en hun uitdagen. Zo kun jij een betere band met je eigen volgers krijgen en kun je meer volgers en kijkers krijgen als het filmpje lekker gaat in de for you page.
Koop geen neppe TikTok volgers
Ik weet het. Organisch groeien is niet leuk en kan lang duren. Ik snap dat je dan denkt om TikTok volgers te kopen, alleen zijn dit bots die jouw content niet zullen zien. Mensen kopen ook volgers op Instagram en die worden gestraft omdat zij weinig likes en interacties krijgen in vergelijking tot het aantal volgers dat zij hebben. Koop dus geen volgers op TikTok. Je houdt jezelf dan alleen maar voor de gek.
Ga aan de slag met TikTok Pro (statistieken)
TikTok Pro geeft je informatie over je volgers en je content. Je kunt onder andere zien waar zij vandaan komen en hoe lang zij jouw video’s bekijken. Je kunt dus kijken welke content wel goed werkt en daar meer van maken. TikTok Pro is net als Instagram bedrijfpagina’s gratis en geeft je veel goede data waarmee jij aan de slag kunt gaan.
TikTok voor bedrijven
TikTok vind het belangrijk als je waardevolle content geeft aan jouw doelgroep. Je moet namelijk je doelgroep aanspreken via jouw entertainment skills en persoonlijkheid. Het is nog niet optimaal om sales te kunnen maken, maar ik gok dat dit in de toekomst wel kan (misschien zelfs als je deze blog leest).
Adverteren op TikTok (5 manieren)
TopView
TopView is een video die bovenaan in TikTok staat. Het is volgens TikTok de beste manier om je doelgroepen te bereiken omdat het opvalt. Het staat namelijk bovenaan.
De voordelen van het adverteren op TikTok met TopView adverteren
- Je staat bovenaan in TikTok
- Je video mag 60 seconden duren en start automatisch
- De kijker word niet afgeleid omdat het een full screen video is
Brand Takeover
Het filmpje/Gifje is kort en krachtig en je kan je doelgroep naar je website sturen. Het is een sterke manier van adverteren en pat goed bij de goud vis aandacht van de mens. Een mens kan zich namelijk niet lang focussen en zo speelt TikTok daar goed op in.
De voordelen van het adverteren op TikTok met Takeover adverteren
- Je kunt de aandacht pakken met een full screen video of Gifje
- Je kunt meerdere soorten creatieve ideeën in kwijt. Statisch of dynamische beelden.
- Je kunt 3 seconden JPG bestanden en 3-5 seconden aan video afspelen in de advertentie
In-Feed Ads
je kunt jouw merk laten zien/ jouw verhaal vertellen aan je doelgroep omdat je advertentie in de for you page terecht komt.
De voordelen van het adverteren op TikTok met In-Feed ads
- Je staat in de for you pagina met een filmpje die maximaal 60 seconden mag duren.
- Gebruikers kunnen je video liken, sharen, je volgen en o.a. video’s maken met hetzelfde nummer.
Branded hashtag Challenge
Met deze vorm van adverteren kun je inspelen op de passies en creativiteit van jouw doelgroep. Je kunt zo goed werken aan je merk bekendheid. Volgens TikTok is dit ook goed voor jouw engagement op TikTok.
De voordelen van het adverteren op TikTok met Branded Hashtag Challenge (TikTok hashtags)
- Je eigen unieke hashtag waarmee jouw doelgroep content kunt maken en op kan reageren.
- Keuze uit 3 tot 6 dagen pakketen en ondersteining opties. Zoals het plaatsen van content, creatieve gids en een makkelijke manier om het op te starten.
- De gemiddelde engagement percentage is 8.6% via likes, reacties en deel acties van je doelgroepen.
Branded Effects
Je kunt met branded effects je eigen sticker, filter of animatie maken. Zo kunnen mensen aan de slag met jouw creatieve opties.
De voordelen van het adverteren op TikTok met Branded Effects
- Een creatieve en grappige manier om je doelgroep te bereiken en engagement mee te krijgen. Zoals het bereiken van de eerste-camera-generatie.
- TikTok gebruikers verbinden met elkaar via visuele uitingen. Zo maakt het niet uit welke tijdzone zij zitten, plaats of cultuur waar zij zich in bevinden.
Je weet nu hoe je meer volgers en kijkers kunt krijgen op TikTok. Wat ik zelf nog belangrijker vind naast content maken voor TikTok en andere social media is SEO. Je kunt als bedrijf namelijk goed gevonden worden op Google. Uiteraard moet je daarvoor wel de juiste skills hebben.
Wil jij echt werken aan jouw bedrijf en je online vindbaarheid vergroten? Dan MOET je de Online Marketing Tornado aanschaffen. De mannen van IMU bv geven de beste SEO content weg en je kunt het gelijk in de praktijk toepassen.