SEO checklist | Zoekwoorden-checklist voor ondernemers
In deze blog geven wij jou de zoekwoorden-checklist voor ondernemers. Met deze checklist kan jij je vindbaarheid (SEO) verbeteren voor onder andere je blogs en productbeschrijvingen. Onderschat SEO niet. Met alleen een leuk verhaal en mooie foto’s zal je niet bovenaan in Google komen. Dit vergt dus een goed onderzoek naar het juiste zoekwoord en gebruik te maken van de volgende SEO checklist.
Begin met een kop (H1)
In deze blog is de H1 ”zoekwoorden-checklist voor ondernemers”. Hiermee wil ik Google en haar gebruikers duidelijk maken dat jij in deze blog veel leert over zoekwoordenoptimalisatie ook wel afgekort met SEO. Op een bepaald zoekwoord wil jij graag worden gevonden. Gebruik dus geen titel als: ”Mijn nieuwe avontuur”, maar gebruik ”zoekwoorden-checklist voor ondernemers” bijvoorbeeld. Maak dus een goede titel waar jij op gevonden kunt worden.
Geef een relevante meta beschrijving
Een meta beschrijving is een korte beschrijving van je blog. Dat kun je vinden onder de titel van je blog als iemand je vind door jouw zoekwoord te gebruiken in Google. Hieronder zie je een voorbeeld:
- Titel: (zoekwoorden-checklist voor ondernemer)
- Meta: In deze blog geeft Leonard de zoekwoorden-checklist voor ondernemers. De checklist kan je in elke blog of pagina gebruiken om jouw content in de digitale kaart van Google te laten zien.
gebruik een zoekmachinevriendelijke url
Gebruik een zoekmachinevriendelijke url met daarin het zoekwoord. Je zoekwoord is belangrijk (lees super belangrijk!) om gevonden te worden in het drukke Google. Gebruik dus niet een url als hondenblog.nl/blog/393939###luid, maar Hondenblog.nl/Tips-voor-vacht-honden.
Gebruik je zoekwoord in de eerste alinea
Je hebt de ideale zoekwoord gevonden. Gebruik hem dan ook in je eerste alinea. Waarom? Dit is beter voor de vindbaarheid in Google. Het is dus erg belangrijk dat jij dat doet. Tip!: Druk je zoekwoord 1x dik in je eerste alinea. Dan geef je Google aan dat het een belangrijk woord is. Druk alleen woorden dik die belangrijk zijn voor je SEO, iets waar je extra aandacht voor wilt en je zoekwoord in de eerste alinea. Woorden dik gedrukt maken kan je dus in elke alinea doen. Let op: druk niet hele zinnen dik maar, kies specifieke woorden waar jij de nadruk op wilt leggen zoals een synoniem van je zoekwoord.
Herhaal je zoekwoord in je content
Gebruik je zoekwoord meerdere keren in je blog of pagina. Het zoekwoord: zoekwoorden-checklist voor ondernemers is dan ook erg belangrijk voor deze blog. Het indexeren van deze blog wordt dan de nadruk op de titel (wat ook het zoekwoord is) van deze blog gelegd, omdat ik mijn zoekwoord meerdere keren gebruik word ik op langer termijn beter gevonden in Google.
Verwerk je zoekwoord(en) in de bestandsnaam en alt-tag van afbeeldingen in je blog
Het indexeren van je blog word gedaan door de zoekwoorden die jij plaatste in je blogtekst, maar ook in je afbeeldingen. Het is dus belangrijk dat je deze zoekwoorden-checklist voor ondernemers goed gebruikt in elke blog, maar ook in je afbeeldingen. In elke afbeelding kan je een synoniem/variant doen van jouw zoekwoord en zo word je dus beter geïndexeerd in Google. Gebruik het zoekwoord dus ook in je uitgelichte afbeelding. Bij mij staat die afbeelding bovenin mijn blog.
Maak gebruik van tussenkoppen met daarin jouw zoekwoord(en)
De titel van je blog is het zoekwoord in H1. De tussenkoppen zijn allemaal H2. Als je onder een tussenkop nog meer koppen wilt hebben moet je die tussenkop een H3 geven. Als je die kop ook weer meerdere koppen wilt geven moeten die een H4 worden. In deze blog heb ik alle koppen een H2 gegeven omdat ik niet onder een kop meerdere sub-koppen heb gebruikt.
Verrijk je content met relevante media
Heb je ook een YouTube kanaal waar bij je een video hebt gemaakt over jouw zoekwoord? Ja oké top, plaatst die content dan ook in de blog om je content nog beter te maken. Interne links (links die verwijzen naar jouw eigen website) en externe links (links die verwijzen naar bijvoorbeeld je YouTube kanaal) maken jouw content nog waardevoller voor de lezer. Google vind waardevolle content erg belangrijk.
Spam je zoekwoord niet
Het zoekwoord moet je niet spammen want Google vindt dat niet fijn. Keywordspammen word ook wel is keyword stuffing genoemd. Gebruik je zoekwoord dus niet in elke alinea. Ik gebruik mijn zoekwoord 5-10 keer in een blog van ongeveer 1000-1300 woorden. Ook probeer ik vaak synoniemen te gebruiken. Google’s algoritme is niet niks en houdt daar alsjeblieft rekening mee. Hou het algoritme ook in de gaten door ernaar te googelen. Zo blijf jij up-to-date met de trends en ontwikkelingen.
Is je zoekwoord relevant tot jouw website?
Als jij een website hebt over honden en je schrijft één keer een blog over succesvol ondernemen dan mag je er niet vanuit gaan dat je bovenaan in Google eindigt. Één keer een blog schrijven over een bepaald onderwerp is niet genoeg, anders zou iedereen het doen. Mijn advies is altijd om passende zoekwoorden te vinden bij jouw website en huidige content. Ik ben een marketingblog voor ondernemers dus ik blog over onder andere SEO, Social Media en Fotografie voor ondernemers en content creators. Als ik een blog schrijf over honden zou ik minder goed worden gevonden. Als jij al 100 blogs hebt over honden en alle tips uit de zoekwoorden-checklist hebt gebruikt word jij eerder gevonden dan ik in jouw eigen niche.
Extra tip: Hoe vind je een goed zoekwoord?
Een goed zoekwoord is meestal een lang zoekwoord (ook wel een long tail zoekwoord genoemd). Als jij een kort zoekwoord gebruikt (ook wel short tail genoemd) word jij minder snel gevonden omdat de concurrentie velen malen hoger ligt.
Mijn zoekwoord is Hond. Veel mensen hebben een website, blog of webshop over honden. Dit is dan ook een short tail zoekwoord. Een long tail zoekwoord zoals ”voedingsadvies voor hondenras labradoedel” word minder vaak op gezocht en word je dus ook eerder op gevonden. De concurrentie is lager en jij hebt dus een veel grotere kans om bovenaan in Google te komen.
Toekomst seo
Een leuk feitje is dan ook dat 70% van alle zoekwoorden waarop mensen zoeken long tail zijn. Waarom? Mensen zoeken vaak naar iets specifieks en gebruiken vaak hun stem om iets op te zoeken in Google. Long tail zoekwoorden zijn in de toekomst dan ook veel belangrijker dan short tail (dat is het nu al en dat word alleen maar belangrijker).
Wil jij nou meer leren over SEO, copywriting en email-marketing dan raad ik je echt het boek ”De Online Marketing Tornado” aan. In dit boek geven Tonny Loorbach en Martijn van Tongeren van IMU bv jou de blauwdruk voor een wervelende online business. Klik hier om het boek te bekijken en wat andere ervan vinden.
Ja ik wil de online marketing tornado!
Wil jij op de hoogte blijven wanneer wij een nieuwe blog posten? Dus nog meer gratis waardevolle content ontvangen zoals deze blog: de zoekwoorden-checklist voor ondernemers? Klik dan hier om je aan te melden voor onze nieuwsbrief.