ZOEKWOORDEN ONDERZOEK MET GRATIS TOOLS

Zoekwoorden onderzoek met gratis tools

Zoekwoorden onderzoek met gratis tools uitvoeren? Ja, het kan echt. Je hoeft niet altijd als ondernemer of startup gelijk honderden euro’s aan tools uit te geven. In dit blog ga ik je de beste drie gratis tools voor zoekwoorden onderzoek beschrijven en uitleggen. 

Zoekwoorden onderzoek kan wel veel tijd en energie kosten, maar met de volgende tools kan je echt tijd besparen. Één van de tools heeft ook een betaalde functie, maar dat laat ik even aan jou over. Je kunt de tool wel een paar keer per dag gratis uitproberen. 

Gratis tools voor zoekwoorden onderzoek gebruiken 

Je hebt veel betaalde software zoals Semrush, MOZ en Ahrefs. Uiteraard zijn het goede tools, maar als jij een ondernemer of startup bent heb je die (nog) niet nodig. Vaak zijn de gratis tool voor zoekwoorden onderzoek al meer dan genoeg. Ik raad je dan ook nog geen betaalde tool te gaan gebruiken. Kijk eerst goed naar de gratis tools die er zijn, en als dat niet genoeg is dan kun je altijd nog een betaalde tool als Semrush, MOZ of Ahrefs gaan gebruiken. 

Zoekwoorden onderzoek met gratis tools uitvoeren

Ik raad je de volgende tools te gebruiken: 

  • Ubersuggest
  • Google suggesties en gerelateerde zoekopdrachten
  • Google Search Console

Dit zijn de tools die ik zelf ook wekelijks gebruikt om een goed zoekwoorden onderzoek uit te voeren voor mijn eigen blogs en die voor mijn klanten. Het is belangrijk dat je de drie gratis tools gebruikt om zoekwoorden te bepalen voor jouw blog en pagina’s. 

Voordat ik de tools ga behandelen wil ik je eerst nog even een video laten zien over wat een zoekwoorden onderzoek is.

Het filmpje: Wat is een zoekwoorden onderzoek? 

Je weet nu wat een zoekwoorden onderzoek is. Laten wij snel doorgaan naar de gratis tools die wij gaan gebruiken om een goed zoekwoorden onderzoek uit te voeren. 

Ubersuggest van Neil Patel  

Ubersuggest van Neil Patel is mijn favoriete zoekwoorden onderzoek tool. Het fijne aan deze tool is dat hij meer laat zien dan een paar zoekwoorden. 

Je kunt een zoekwoord in de zoekbalk invoeren en Ubersuggest geeft jou een keyword overzicht. 

Hij geeft de zoekvolume, seo moeilijkheid, betaalde mogelijkheid (SEA) en kosten-per-klik (CPC) weer. 

Zo kun je zien hoeveel mensen op een short-tail zoekwoord zoeken. Dit is een zoekwoord met maar één tot twee woorden. Voetbalschoen is een zoekwoord waar 49.500 mensen maandelijks op zoeken in Nederland. Als je dan wilt opvallen in de zoekresultaten moet je veel geld uitgeven aan reclame kosten of aan een seo bureau. 

Als je iets verder kijkt bij het kopje Keyword ideeën zie je dat je meerdere soorten keywords hebt die beginnen met voetbalschoen. 

OP voetbalschoenen sale wordt 6.600 kee per maand gezocht. Hier heb je al minder concurrentie, maar eigenlijk nog te veel als je organisch bovenaan in Google wilt komen.  

Bij keyword ideeën kun je ook op gerelateerd, vragen, voorzetsels en vergelijkingen klikken. Als je op gerelateerd klikt zie je dat kunstgras voetbalschoenen 2.400 keer wordt op gezocht. Dit is makkelijker en interessanter om op te focussen. 2.400 keer vind ik nog wel steeds te veel, dus we kijken nog even verder. 

Bij het kopje voorzetsels zie je dat er maar 260 keer wordt gezocht op voetbalschoen met ijzeren noppen. Op dit zoekwoord kun je dus eigenlijk veel beter op concurreren omdat er minder naar wordt gezocht. Je zou een speciale pagina op je shop kunnen maken met voetbalschoenen met ijzeren noppen.

Voor meer Keyword ideeën moet je aan de linkerkant op het kopje keyword ideeën klikken. Dan krijg je een langere lijst met zoekwoorden met verschillende soorten volumes en scores. 

Als je een beginnende shop of website hebt raad ik je aan om op lagere zoekvolume zoekwoorden te focussen in het begin. Je concurrentie hebt waarschijnlijk meer pagina´s, artikelen en backlinks dan dat jij hebt. Als jij gelijk wilt concurreren op een zoekwoord zoals voetbalschoen, dan kun je niet verwachten dat je gelijk bovenaan in Google komt. 

Hoger scoren in Google kost tijd en moet je echt naar toe werken. Zo kun je gaan bloggen, podcasten of een YouTube kanaal maken om aan je contentstrategie te werken. Artikelen en video’s worden ook weergeven in de zoekresultaten. Als je een podcast begint raad ik je wel aan om het ook te filmen. Zo kun je het ook gebruiken op YouTube en andere social-mediakanalen.

Je zoekwoorden zijn wel een eerste goede basis waar je aan moet werken. Maak verschillende pagina’s/ blogs over specifieke zoekwoorden zoals ‘’voetbalschoenen met ijzeren noppen’’. 

Wil je meer weten over SEO/zoekwoorden optimalisatie? 

Dan heb ik een leuk bedankje omdat je mijn blog nu aan het lezen bent. Ik heb een gratis E-book over scoren met zoekwoorden geschreven waardoor je jouw concurrentie een paar stappen voor blijft.  

scoren met seo lek media

Google suggesties en gerelateerde zoekopdrachten

Als jij iets gaat zoeken in Google krijg je vaak ook suggesties van Google. Deze functie heet ‘’Google Suggest’’. 

Google ziet jouw zoekwoord en vult het aan. Anderen zoeken bijvoorbeeld ‘’ voetbalschoenen sale’’. Andere zoeken dus ook naar die suggesties. Google denkt eigenlijk al een beetje te weten waar jij misschien naar op zoek bent.

Je kunt dit ook gebruiken bij zoekwoorden die jij vindt passen bij een pagina op jouw website. Zo kun jij zoeken naar ‘’voetbalschoenen Nike’’ en Google vult die aan met mercurial, tiempo en phantom. 

Ook kun je kijken naar de gerelateerde zoekopdrachten. 

De gerelateerde zoekopdrachten staan onderaan onder de eerste pagina. Google ziet die woorden als gerelateerd aan het zoekwoord dat de gebruiker hebt gebruikt in de zoekmachine. Gerelateerde zoekwoorden worden ook wel LSI keywords genoemd. 

Google Search console 

Google Search Console is ook een goede tool om te zien hoe je wordt gevonden in Google. Zo kun je zien hoe vaak je wordt vertoond op bijvoorbeeld het zoekwoord ‘’voetbalschoen Nike’’. Ook kun je zien op welke gemiddelde posities je staat en hoeveel kliks je krijgt. 

Op sommige zoekwoorden kun je al goed scoren zonder dat je daar echt veel moeite voor hebt gedaan. Dan kun je die zoekwoorden toepassen/gebruiken op je shop en/of blog. Zo kun van pagina 2 naar pagina 1 gaan. 

Ga aan de slag met de gratis zoekwoorden onderzoek tools

Ik raad je aan om de zoekwoorden die je hebt gevonden te gaan gebruiken op je website en voor je artikelen. Alleen zo kun je hoger scoren in Google. Vergeet ook zeker niet ons E-book Scoren met SEO te downloaden om onze gratis checklist te gebruiken. Je moet de zoekwoorden uiteraard wel op de goede manier gebruiken op je website, want anders heb je er nog niks aan. 

Vind je de stappen in dit blog lastig om zelf uit te voeren? Dan kan je ervoor kiezen om een seo specialist in te huren. Je kan dan ook seo teksten laten schrijven. Zo kan jij blijven focussen op je bedrijf en de specialist ervoor zorgen dat je mooie posities in Google bemachtigd.

Vergelijkbare berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *